Seamus Heaney, el que fuere premiu
Nóbel de Lliteratura y llargamente reconocíu como ún de los poetes más
importantes del sieglu XX, llegó a Salines, per primera vegada, al entamu del
branu de 1.984. El casu que nun pué dicise que Heaney escoyera Salines, y Castrillón, como quien escueye un destín arrede, foi la
casualidá la que fixo que viniere a pasar unos díes en casa d’una cuñada, Ann
Devlin, qu’exercía de maestra d’inglés nun institutu del conceyu. Quería
aloñase lo más posible de los compromisos sociales y la situación convulsa que,
entós, vivía Irlanda del Norte. De mano, la intención yera esa pero, dempués
d'aquella primer visita, el poeta volvió al añu siguiente y lluéu siguió
viniendo, más de 15 años siguíos, mientres la salú nun-y punxo impedimentu y lo
tornó de viaxar. Volvía porque sentíase mui a gustu en Castrillón y mui
identificáu con Asturies, una tierra que-y remembraba la so Irlanda natal pol
paisaxe, la xente y, hasta, pol idioma, pos dicía que la situación de la
Llingua asturiana yera mui semeya a la del gaélicu irlandés.
Aquella primer visita foi,
ciertamente, una casualidá pero Haney sintióse tan identificáu con Asturies:
col paisaxe, el clima y la xente que depués yá nun venía, solu, a esparcese y
pasar unos díes de vacaciones; venía a escribir. Equí escribió, que se sepa,
bona parte de la so versión de Beowulf y el poemariu Electric Light, nel que
s'inclúin tres poemes dedicaos a Asturies.
Esplicando l'orixe del so
trípticu dantescu sobre l'infiernu, el purgatoriu y el paraísu divín, Heaney
dixo, nuna entrevista: “Diba nel coche cola mio muyer y los mios fíos,
perdímosnos y apaecimos nel valle de Veriña, colos altos fornos de fondu, y
ellí surdió la idea del Infiernu de Dante. Al otru día tábemos camin de Piedres
Blanques y dime cuenta qu’ellí taba’l
Purgatoriu. En San Xuan de L’Arena asitié, depués, el Paraísu,
sobremanera, porque empecipiamos un viaxe a Compostela, la “Stela” que dicía
Dante.
Desque Heaney afayara Castrillón,
per primer vegada y de manera casual, en 1984, la cercanía del poeta con
Asturies, y la so identificación cola cultura y los valores de lo asturiano,
fueron tan evidentes que llegó a participar, como convidáu d'honor, na XXVI
Selmana de les Lletres Asturianes y na so obra figuren poemes como ún que
titula Cantares d'Asturies, inspiráu nos sos paseos per Castrillón.
“A la mañana siguiente, camín de
Piedres Blanques, /sentíme como ánima pola cuál daquién rezara. /Vi homes con
gadañes cortando los rastroxos, /riqueza de truébanos, una bocamina y una
ermita, /cuévanos llenos d'oru de maíz. /Yera yo un pelegrín nuevu naquella
escena /na qu'entraba sicasí como nun tarrén familiar, /el Gaeltacht, pongamos,
en 1950. / Saludábenme, anque poco yos importaba / a les families que
trabayaben nos campos al pie de la carretera / que mirábenme y movíen la mano
dende'l so otru mundu, / como yera vezu cerca de Piedres Blanques.
Los que conocen bien a Seamus
Heaney dicen que les sos salíes d'Irlanda yeren más xeográfiques que
psicolóxiques pos siempres llevaba na mente'l so país y el Condáu rural de
Derry. Y, quiciabes fora por eso qu'esfrutaba pasiando, a soles, per
Castrillón. Avezaba a facelo siguiendo delles rutes que llegaron a convertíse
nun paséu cotidianu y casi obligáu. Una, qu'apaez reflexada nel poema que se
reproduz nel párrafu anterior, diba dende Salines a Piedres Blanques pasando
pola playa del Cuernu y Arnáu, y otres, como la sienda que bordia la mar dende
Arnáu a Santa Maria del Mar, Bayas y San Xuan de L'Arena, apaecen reseñaes nel
so poemariu Electric Light.
Les semeyances del paisaxe
lleguen a hermanase hasta coincidir, de forma misteriosa, na nomenclatura de
los llugares, pos Seamus Heaney ñaciera, el 13 d'abril de 1939, nuna granxa
cercana a Castledawson, llocalidá que toma'l nome d'un castiellu, como tamién
socede col nome de Castrillón.
El poeta, una de les grandes
figures de les lletres d'Irlanda, que, amás de premiu Nóbel, foi caderalgu en
Oxford y Harvard y doutor honoris causa por una trentena d'universidaes, crióse
nel sen d'una familia católica, na que yera'l mayor d'ocho hermanos y pa quien
el so padre acutara lo que n'Asturies sería l'equivalente al fiu que se casa pa
en casa, col aquello de siguir cola casería. Lo previsto yera que Heaney
siguiera al mandu de la granxa y dedicárase a la cría ya la compra y venta de
ganáu. Pero, a los 12 años, dempués d'estudiar primaria na escuela d'Anahorish,
ganó una beca, dexó la granxa, empecipió los estudios secundarios y depués
siguió estudiando na Universidá de Londonderry.
N'agostu de 1965, Heaney casóse
con Marie Delvin, una maestra d'escuela que tamién escribía y llegó a publicar
una colleición de rellatos sobre mitos y lleendes irlandeses. Él, pela so
parte, publicó la so primer obra, “Muerte de un Naturalista”, en 1966, al añu
de tar casáu.
Nel poemariu “Muerte de un
Naturalista”, Heaney esbilla un conxuntu de poemes nos que reflexa l'ambiente
rural nel que se desendolcó na so infancia. A partir d'aquella primer
publicación, foi evolucionando en busca de los raigaños que fixeren posible el
llargu ya sangrientu conflictu anglu-irlandés, anque namás lo enceta
abiertamente nel llibru “Norte”.
Heaney escribió, sobremanera,
poesía pero tamién rellatos y crítica lliteraria. Unu de los sos llibros más
conocíos ye la traducción al inglés modernu del poema Beowulf, que, en bona
parte, fixolo en Castrillón y llegó a convertise nun Best Seller, reportándo-y
el premiu Whitbread.
Dellos críticos dicen de Heaney que
ye un poeta agrariu, qu’atroca munches imaxes ya paisaxes de la vida llabradora.
Pué ser, pero tamién ye un poeta con un agudu sintíu de lo políticu, cuantimás,
de la llucha de los irlandeses del Norte. La suya pasa por ser una poesía
culta, con munches alusiones mitolóxiques, poétiques, ya históriques. Apuesta,
según diz, por ser guardián de lo inesperáu y de la sensación. Y nesi apueste
tuvieron enforma que ver les sos llargues estancies en Castrillón, el so
paraísu particular bien paecíu al de la so Irlanda natal. Un paraísu del que se
vio estremáu, en 2006, por culpa d'un grave problema coronariu que-y torgó de
viaxar col avezamientu con que lo fixera los quince años anteriores.
De magar entós, dende esi añu
que-y frayó la salú, ye bien probable que Heaney pasiara, a soles, pola mariña
d'Irlanda como avezaba a facelo pola sienda que va dende Salines a Santa María
del Mar y Bayas o pola que va dende Salines a Piedres Blanques. Seguro que’l
poeta alcordaba, a diariu, los paseos pol so particular paraísu. Basta ver lo
qu'escribió n'unu de los poemes, dempués de tornar d'un paséu polos cantiles de
Bayas frente a la isla La Deva.
“La mar callaba y esplendía más
alló de los bancos. Y pela tarde, les gaviluetes in escelsis saludaben a
l’aire, cegadores, igual que molacinos…
Seamus Heany, l’unicu poeta que
dedicó un poema a Piedres Blanques, morrió nel hospital de Dublin el 30
d’agostu de 2013. Entá tenía reciente l’últimu paséu que diere pol paraíso nel
que tantu esfrutó. La última vez que tuvo en Salines y Piedres Blanques foi
n’abril d’esi mesmu añu, con ocasión d’una conferencia que dio nel Centru
Cultural Niemeyer.
Milio Mariño, del llibru, entá inéditu: Tuvieron nel Paraisu
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Milio Mariño