domingo, 10 de julio de 2022

Tuvieron nel Paraísu: Seamus Heany en Piedres Blanques

Milio Mariño

Seamus Heaney, el que fuere premiu Nóbel de Lliteratura y llargamente reconocíu como ún de los poetes más importantes del sieglu XX, llegó a Salines, per primera vegada, al entamu del branu de 1.984. El casu que nun pué dicise que Heaney escoyera Salines, y Castrillón,  como quien escueye un destín arrede, foi la casualidá la que fixo que viniere a pasar unos díes en casa d’una cuñada, Ann Devlin, qu’exercía de maestra d’inglés nun institutu del conceyu. Quería aloñase lo más posible de los compromisos sociales y la situación convulsa que, entós, vivía Irlanda del Norte. De mano, la intención yera esa pero, dempués d'aquella primer visita, el poeta volvió al añu siguiente y lluéu siguió viniendo, más de 15 años siguíos, mientres la salú nun-y punxo impedimentu y lo tornó de viaxar. Volvía porque sentíase mui a gustu en Castrillón y mui identificáu con Asturies, una tierra que-y remembraba la so Irlanda natal pol paisaxe, la xente y, hasta, pol idioma, pos dicía que la situación de la Llingua asturiana yera mui semeya a la del gaélicu irlandés.

Aquella primer visita foi, ciertamente, una casualidá pero Haney sintióse tan identificáu con Asturies: col paisaxe, el clima y la xente que depués yá nun venía, solu, a esparcese y pasar unos díes de vacaciones; venía a escribir. Equí escribió, que se sepa, bona parte de la so versión de Beowulf y el poemariu Electric Light, nel que s'inclúin tres poemes dedicaos a Asturies.

Esplicando l'orixe del so trípticu dantescu sobre l'infiernu, el purgatoriu y el paraísu divín, Heaney dixo, nuna entrevista: “Diba nel coche cola mio muyer y los mios fíos, perdímosnos y apaecimos nel valle de Veriña, colos altos fornos de fondu, y ellí surdió la idea del Infiernu de Dante. Al otru día tábemos camin de Piedres Blanques y dime cuenta qu’ellí taba’l  Purgatoriu. En San Xuan de L’Arena asitié, depués, el Paraísu, sobremanera, porque empecipiamos un viaxe a Compostela, la “Stela” que dicía Dante.

Desque Heaney afayara Castrillón, per primer vegada y de manera casual, en 1984, la cercanía del poeta con Asturies, y la so identificación cola cultura y los valores de lo asturiano, fueron tan evidentes que llegó a participar, como convidáu d'honor, na XXVI Selmana de les Lletres Asturianes y na so obra figuren poemes como ún que titula Cantares d'Asturies, inspiráu nos sos paseos per Castrillón.

“A la mañana siguiente, camín de Piedres Blanques, /sentíme como ánima pola cuál daquién rezara. /Vi homes con gadañes cortando los rastroxos, /riqueza de truébanos, una bocamina y una ermita, /cuévanos llenos d'oru de maíz. /Yera yo un pelegrín nuevu naquella escena /na qu'entraba sicasí como nun tarrén familiar, /el Gaeltacht, pongamos, en 1950. / Saludábenme, anque poco yos importaba / a les families que trabayaben nos campos al pie de la carretera / que mirábenme y movíen la mano dende'l so otru mundu, / como yera vezu cerca de Piedres Blanques.

Los que conocen bien a Seamus Heaney dicen que les sos salíes d'Irlanda yeren más xeográfiques que psicolóxiques pos siempres llevaba na mente'l so país y el Condáu rural de Derry. Y, quiciabes fora por eso qu'esfrutaba pasiando, a soles, per Castrillón. Avezaba a facelo siguiendo delles rutes que llegaron a convertíse nun paséu cotidianu y casi obligáu. Una, qu'apaez reflexada nel poema que se reproduz nel párrafu anterior, diba dende Salines a Piedres Blanques pasando pola playa del Cuernu y Arnáu, y otres, como la sienda que bordia la mar dende Arnáu a Santa Maria del Mar, Bayas y San Xuan de L'Arena, apaecen reseñaes nel so poemariu Electric Light.

Les semeyances del paisaxe lleguen a hermanase hasta coincidir, de forma misteriosa, na nomenclatura de los llugares, pos Seamus Heaney ñaciera, el 13 d'abril de 1939, nuna granxa cercana a Castledawson, llocalidá que toma'l nome d'un castiellu, como tamién socede col nome de Castrillón.

El poeta, una de les grandes figures de les lletres d'Irlanda, que, amás de premiu Nóbel, foi caderalgu en Oxford y Harvard y doutor honoris causa por una trentena d'universidaes, crióse nel sen d'una familia católica, na que yera'l mayor d'ocho hermanos y pa quien el so padre acutara lo que n'Asturies sería l'equivalente al fiu que se casa pa en casa, col aquello de siguir cola casería. Lo previsto yera que Heaney siguiera al mandu de la granxa y dedicárase a la cría ya la compra y venta de ganáu. Pero, a los 12 años, dempués d'estudiar primaria na escuela d'Anahorish, ganó una beca, dexó la granxa, empecipió los estudios secundarios y depués siguió estudiando na Universidá de Londonderry.

N'agostu de 1965, Heaney casóse con Marie Delvin, una maestra d'escuela que tamién escribía y llegó a publicar una colleición de rellatos sobre mitos y lleendes irlandeses. Él, pela so parte, publicó la so primer obra, “Muerte de un Naturalista”, en 1966, al añu de tar casáu.

Nel poemariu “Muerte de un Naturalista”, Heaney esbilla un conxuntu de poemes nos que reflexa l'ambiente rural nel que se desendolcó na so infancia. A partir d'aquella primer publicación, foi evolucionando en busca de los raigaños que fixeren posible el llargu ya sangrientu conflictu anglu-irlandés, anque namás lo enceta abiertamente nel llibru “Norte”.

Heaney escribió, sobremanera, poesía pero tamién rellatos y crítica lliteraria. Unu de los sos llibros más conocíos ye la traducción al inglés modernu del poema Beowulf, que, en bona parte, fixolo en Castrillón y llegó a convertise nun Best Seller, reportándo-y el premiu Whitbread.

Dellos críticos dicen de Heaney que ye un poeta agrariu, qu’atroca munches imaxes ya paisaxes de la vida llabradora. Pué ser, pero tamién ye un poeta con un agudu sintíu de lo políticu, cuantimás, de la llucha de los irlandeses del Norte. La suya pasa por ser una poesía culta, con munches alusiones mitolóxiques, poétiques, ya históriques. Apuesta, según diz, por ser guardián de lo inesperáu y de la sensación. Y nesi apueste tuvieron enforma que ver les sos llargues estancies en Castrillón, el so paraísu particular bien paecíu al de la so Irlanda natal. Un paraísu del que se vio estremáu, en 2006, por culpa d'un grave problema coronariu que-y torgó de viaxar col avezamientu con que lo fixera los quince años anteriores.

De magar entós, dende esi añu que-y frayó la salú, ye bien probable que Heaney pasiara, a soles, pola mariña d'Irlanda como avezaba a facelo pola sienda que va dende Salines a Santa María del Mar y Bayas o pola que va dende Salines a Piedres Blanques. Seguro que’l poeta alcordaba, a diariu, los paseos pol so particular paraísu. Basta ver lo qu'escribió n'unu de los poemes, dempués de tornar d'un paséu polos cantiles de Bayas frente a la isla La Deva. 

“La mar callaba y esplendía más alló de los bancos. Y pela tarde, les gaviluetes in escelsis saludaben a l’aire, cegadores, igual que molacinos…

Seamus Heany, l’unicu poeta que dedicó un poema a Piedres Blanques, morrió nel hospital de Dublin el 30 d’agostu de 2013. Entá tenía reciente l’últimu paséu que diere pol paraíso nel que tantu esfrutó. La última vez que tuvo en Salines y Piedres Blanques foi n’abril d’esi mesmu añu, con ocasión d’una conferencia que dio nel Centru Cultural Niemeyer.

Milio Mariño, del llibru, entá inéditu: Tuvieron nel Paraisu


No hay comentarios:

Publicar un comentario

Milio Mariño