domingo, 26 de junio de 2022

Tuvieron nel Paraísu: Rimsy Korsakov na Felguera

Milio Mariño

Dalgunos estudiosos avecen a dicir qu’hai muncho de lleenda en tolo que se refier a que Rimsky Korsacov tuvo n'Asturies. Igual ye verdá porque referencies hai poques y, dalgunes, contradictories, pero’l sofitu d’esti rellatu afonda en trés fechos que nun almiten discusión: Que yera amigu de José María Bernaldo de Quirós, marqués de Camposagrado, que sirvióse del cancioneru asturianu pa componer una de les sos principales obres, “Capricho español”, y que tuvo na Felguera convidáu pol so amigu, visitando la fundición de fierru, en tiempos de Pedro Duro.

La hestoria de cómo'l músicu rusu vieno a parar al paraísu asturianu ye un cúmulu de concidencies; ye mui curiosa. Nikolai Rimsky Korsakov foi unu de los meyores orquestadores de la hestoria de la música. Un personaxe que ñació cerca de San Petersburgo, en 1844, nel sen d'una familia de l'alta aristocracia. Bien nuevu enrolóse na Marina Rusa y realizó un viaxe de casi tres años, como guardiamarina, nun clíper llamáu Almaz. A la fin d'aquel viaxe graduóse como oficial pero la so intención namás yera llograr un títulu que-y diera prestíxiu. Yera lo que buscaba porque nunca formó parte de la tripulación d'un barcu, nin tuvo al mandu, nin volvió salear más como nun fora en viaxes de recréu. Recién graduáu, consiguió un empléu nel Almirantazgo de San Petersburgo, primeru nun puestu burocráticu y dempués como Inspeutor de Bandes Navales de Música, un cargu que crearen, espresamente pa él, por encargu y encamientu de la so influyente familia. Depués, cuando acabaron aboliendo’l puestu, arrenunció a la marina y, a partir d’ehí, dedicóse por enteru a la música.

Anque paeza chocante, Korsacov tenía una gran amistá col asturianu José María Bernaldo de Quirós, marqués de Camposagrado, qu'entós yera Embaxador d'España en Rusia y tamién vivía en San Petersburgo. Conociérense nes frecuentes recepciones qu'ufiertaba la corte al cuerpu diplomáticu y más alantre aportaríen a ser grandes amigos, con ocasión de los actos de coronación del Zar Alejandro III, que duraron casi un mes y cuntaron cola asistencia d'un grupu importante d'aristócrates españoles qu’acompañaben al embaxador asturianu.

Cuando acabaron aquellos festexos de la coronación del Zar, Bernaldo de Quirós acompañó a la numberosa llegación española, que viaxare a costa fecha, y tornó a España con cuenta esfrutar d’unes vacaciones. Korsakov, pela so parte, empecipió un viaxe de recréu, convidáu por unos amigos, a bordu del yate rusu Livadia, col que teníen la intención de dar la vuelta al mundu, pero tuvo la mala suerte de que'l yate zarapicó con una galerna, cuando saleaba frente a la mariña de la Bretaña francesa, pocu dempués de salir de Brest, y sufrió la perforación d'un compartimientu de proa, que s'anubrió, obligando al capitán a buscar abellugu y recalar nel puertu d'El Ferrol, onde'l yate diba permanecer amarráu, más de tres meses, hasta que l'avería pudo ser reparada.

El Marqués de Camposagrado, tornare a Madrid y dempués d'espachar los asuntos oficiales propios de la embaxada, coló camín d’Asturies pa pasar unos díes nel pueblu natal de so madre, en Castropol. Tando ellí, en Castropol, enteróse de qu'el so amigu, Korsakov, atopábase n'El Ferrol y que la so estancia diba pa llargu, pos el yate nel que viaxaba taba estropiáu y precisaba unes pieces que teníen qu'unviar dende Rusia. De mou que Quirós foi a buscalo y convidolo a visitar Asturies.

Korsakov y Bernaldo de Quirós tuvieron dellos díes en Castropol. El marqués enseño-y el pueblu y dieron dellos paseos en barca pola ría del Eo, pero como la cosa diba pa llargu, Quirós propunxo que se treslladaren a Uviéu, pos taba mui interesáu en que'l músicu rusu conociera a un compositor asturianu llamáu Anselmo González del Valle.

 Yá n'Uviéu, Korsakov agospióse primero na finca del doutor Roel y depués en casa del propiu González del Valle, que lu recibió con muncha almiración y respetu. Una almiración que llueu convertiriase’n plasmu, pos quedó tan impresionáu de qu’al músicu rusu gustára-y tantu, ya interesára-y, la música asturiana que nun escaecería, nunca, aquel alcuentru nin los díes que Korsakov pasó na so casa. Años más tarde entá caltenía un vieyu sillón nel que nun dexaba que naide se sentara, dicía qu'ellí había sentáse Rimsky cuando volviera, quería caltenelo intauto pa una nueva visita, como-y prometiera.

Bernaldo de Quirón, amás d'embaxador d'España en Rusia, yera unu de los principales accionistes de Duru y Compañía, una fundición de fierru que llevaba funcionando con ésitu dende facía yá dellos años. Arguyosu de la so tierra, Bernaldo de Quirós llevó a Korsakov a La Felguera, pa que visitara la fábrica y, de pasu, pudiere decatase de que la so fama ya influencia nun yera, solu, pol cargu diplomáticu sinón que tamién tenía un gran poder social y económicu nun sitiu como Asturies, una rexón moderna na que xorrecia’l progresu.

Alló, na Felguera, Korsakov agospióse nuna casa conocía como’l Palaciu de Villa, en Riañu, al pie del Picu Villa, un sitiu preciosu qu’entovia güei dalgunos siguen nomando como “La casa de Rimsky”. Y, asina foi que, n'agradecimientu poles munches atenciones que recibiere elli, quixo componer unes notes que depués convertiríense nel himnu de La Felguera. Una aportación que nun ta probada, pero tampoco ta probáu qu'una de les principales obres del compositor rusu, Capricho Español, te basada en temes asturianos que-y fueren facilitaos por Anselmo del Valle, y nun hai más qu’oyila pa tener la certidume dafechu. Capricho español bien podía llamase Caprichu Asturianu, pos empieza con Alborada pa gaita y tambor, un cantar asturianu dedicáu a la salida del sol, y depués emplega la Danza prima, tamién asturiana, ¡Válgame Señor San Pedro! El casu que p’acabar conclúi con Fandangu Asturianu, otru tema que vien d’una antigua pieza pa gaita y tambor.

 El compositor rusu estrenó Capricho Español, el 31 d'ochobre de 1887, y asocedió, según él mesmu alcordaba años dempués, que dende'l primer ensayu, y malpenes concluyó la primer seición, tola orquesta púnxose de pies y aplaudió per espaciu de dellos minutos. 

A pesar de la so escasa formación musical, casi toa autodidauta, Nikolai Rimski Korsakov, foi profesor de música nel Conservatoriu de San Petesburgo y un estraordinariu compositor que tuvo ente los sos discípulos más destacaos a Stravinsky ya Prokofiev.

 Sospriende, mui gratamente, qu'una de les principales obres d'esti orquestador ya compositor universal tea inspirada en dances y melodíes del folclor asturianu. Hai críticos que, inclusive van más alló. Dicen qu'el so “Vuelo del moscardón”, de la ópera El Zar Saltán, fábula de Pushkin, tomólo de los moscones qu'oyó runfar aquel branu que tuvo n'Asturies. Korsacov también foi autor de “Principios de Orquestación”, una obra que tá considerada como unu de los mayores trataos na materia y que foi mundialmente usada polos estudiantes de composición a lo llargo del sieglu XX.

El casu que dende malpenes dos años dempués d'estrenar Capricho Español, Kórsakov venía padeciendo una anxina de pechu que lu diba foliando. Esu y l’estrés que-y causaren los sucesos de la Revolución Rusa, en 1905, y les sos remortines, aceleraron el procesu, de cuenta que no sos últimos años yá nun pudo componer nin trabayar en más nada. Finó el 21 de xuno de 1908 na so finca de Liúbensk cerca de Luga, güei nomada Pliúski, y foi enterráu nel Campusantu del monasteriu Alexánder Nevski, en San Petersburgo.

 Milio Mariño / Del llibru, entá inéditu, Tuvieron nel Paraísu

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