viernes, 16 de febrero de 2018

El coche y les ciudaes del futuru

La mio parrafada de los xueves nel Programa Noche tras Noche de la RPA.

El mi lio d'esta selmana ye un lio que nun voi vivir pa velo… Trata de lo que dicen que van ser les ciudaes nel futuru, dientro de cincuenta años, pero pensé que podía ser interesante traelo a colación polo que tien de novedá y porque amás yá sabéis que pequí andamos a vueltes cola ciudá grande, cola llamada área metropolitana que van facer na zona central d'Asturies. Daqué paecíu a un trés n'unu, Uviéu Xixón y Avilés, separáu por 30 kilómetros que vien ser nada.

Pos bien, andaba yo a vueltes, cavilando como pue acabar la cosa, cuando atopé un estudiu d'un grupu d'arquitectos sobre les ciudaes del futuru, encabezáu por Nicolás Negroponte, dalguién que, al paecer, ye un auténticu visionariu hasta'l puntu de que nuna conferencia que va pocu dio en Madrid, manifestó ensin cortase un pelu que del futuru yá vien de vuelta, que yá tuvo ellí munches veces.

Cuando t’atopes con un tipu asina, que diz estes coses, lo primeru sospriéndeste pero llueu, en cuanto analices lo que diz, desiguida pienses que nun ye pa tanto, qu'eso mesmu yá lo pensasti tu y nun t'atrevisti a dicilo.

Estos arquiteutos del futuru, lo que vienen dicir ye que yá podemos dir escaeciéndonos del coche y de la ciudá tal como la conocemos. Qu'esi ideal, o suañu, de tener una casina a les afueres, con un xardín, un garaxe y un coche a la puerta, va pasar a ser imposible d'equí a poco y qu'agora mesmu yá casi lo ye.

A eses idees súmense la Fundación Norman Foster y l'urbanista Ricky Burdett, que dicen que'l retu de los arquiteutos nun va ser tanto construyir viviendes sinón onde asitiales. Al paecer, nuna proyección a futuru, pocos o casi naide van querer tener coche y vivir nes afueres.

Vivir nes afueres y llegar hasta'l trabayu, los comercios o la diversión nes grandes ciudaes, conduciendo un coche ye daqué que yá ta vetáu pa la clase media. Ponen como exemplu qu'en ciudaes como Llondres, París o Nueva York, yá naide pue llegar col coche hasta'l centru y aparcar. Bonu, naide que nun tea dispuestu a pagar una media de 70 euros per día d'aparcamientu.

Esi ye’l tema que, 70 euros al día por aparcar, nun ye broma. La cosa ta poniéndose fea. Tantu que, en Oslo, p'amenorgar la circulación pol centru acaben de suprimir los aparcamientos. De mou qu’atentos a la pisada porque esi exemplu seguru que desiguida lo copien y lo planten equí.

Lo del coche y la ciudá, yá lo tenemos mal pero tou apunta que va dir a peor. De toes formes cuesta imaxinar un futuru ensin coches. Pero qué se yo, habrá qu’aceutalo o facer como aquel al que-y entrugaron… Oiga una cosa: ¿A usté qué-y molesta más la inorancia o la indiferencia?... ¿ A quién, a min?.... ¡Nin lo sé nin m'importa!

Milio Mariño

lunes, 29 de enero de 2018

Matar a los viejos

Milio Mariño

La semana pasada, dos chavales de 14 años, que deberían estar en el instituto, asaltaron una vivienda en Bilbao y mataron a dos ancianos. Eso la semana pasada porque, en diciembre, otros dos adolescentes, de 13 y 16 años, asaltaron a un hombre, también en Bilbao, que acabó muriendo.

Tres muertes, causadas por cuatro niños, en apenas un mes es motivo para alarmarse y estar preocupados. No obstante, la explicación que dieron las autoridades fue que se trata de hechos puntuales y que la ciudad es segura. Solo reconocieron que la edad de los presuntos culpables, y la violencia que emplearon, puede ser motivo de alarma, pero matizaron que ambos casos suponen la constatación de un fracaso social en el que están implicados muchos estamentos de la sociedad y no solo el factor policial.

Dejando a un lado el factor policial, en el que prefiero no entrar, coincido con lo apuntado. Creo que la sociedad es culpable. No les oculto que en mi opinión debe pesar que ya me considero viejo. En casa me riñen y dicen que no diga eso, pero tengo 69 años y vivo de una pensión. De modo que llevo tiempo oyendo que soy un problema y una carga para el Estado. Carga en cuanto al costo de las pensiones, la mayor esperanza de vida, nuestras enfermedades y lo que, al parecer, hacemos con nuestros votos.

Como estoy atento a ese discurso, no se me olvida que Christine Lagarde dijo hace poco que los viejos vivimos demasiado y somos un riesgo para la economía global. Que hay que hacer algo ya, pues el coste del envejecimiento es enorme y resulta insoportable para los Gobiernos, las empresas y las compañías aseguradoras.

Desconozco qué es lo que propone la “joven” directora del FMI, pero imagino que no será nada bueno. Sus declaraciones vienen a sumarse al runrún social de que los viejos hemos salido mejor parados de la crisis y estamos hipotecando el futuro de los más jóvenes.

Es lo que se oye. Han ido desmantelando el antiguo paradigma de la vejez y lo han sustituido por esa idea de que los viejos sobramos. Así es que cada día se nos trata más como a parásitos sociales que como a integrantes de la sociedad. Y el primero es el Estado. El Estado insiste en responsabilizarnos de la incertidumbre que presenta el futuro y nos señala como culpables de las desgracias que nuestra presunta longevidad, ocasionará a las generaciones que vienen detrás.

Pueden buscar dónde quieran, en editoriales, artículos de opinión o dónde les apetezca, pero, hoy en día, no encontrarán ni una sola alabanza de la vejez. Los viejos somos señalados como una carga insoportable que solo genera problemas. Una carga para todos. Para el Estado, la familia y la sociedad en general. De modo que alcanzar, hoy, la jubilación equivale a convertirse en un enemigo público. Todavía no se dice en voz alta, pero la opinión soterrada es que los viejos duran una eternidad y deberían palmarla ya. El cambio de valores de la sociedad supone que se ha pasado de respetar a los viejos a despreciarlos, con las consecuencias que ello conlleva. Eso pensamos algunos. Pensamos que, en este aspecto, el mundo ha evolucionado, a peor. Pero no me hagan caso, son reflexiones de un viejo a quien riñen en casa por decir que lo es.

Milio Mariño / Artículo de Opinión / Diario La Nueva España

viernes, 26 de enero de 2018

Falando de reis y osos

La mio parrafada de los xueves en Noche tras Noche

El mi lio d'esta selmana ye por dos noticies que casi coincidieron nel tiempu y, en principiu, paez que nun tienen que ver. Per un llau, el rei Felipe VI vieno a celebrar el so 50 cumpleaños n'Asturies y fíxolo visitando les instalaciones que la Central Llechera Asturiana tien, en Granda, na Pola de Siero. Y per otru, resulta que la visita real casi coincidió cola muerte de la osa Tola, que la probe morrió, fai güei ocho díes, de muerte natural pos yá tenía 29 años, que según los espertos son munchos años pa lo que ye la vida d'un osu.

Foi una coincidencia… Pero como yá me conocéis y sabéis que me gusta xuntar les coses, por aquello d'a ver lo que pasa… Pos xunté la presencia del rei y lo que signifiquen los osos p’Asturies y pa la familia real.

Xuntándolo asina, primero taría aquel desgraciáu incidente protagonizáu pol Rei Favila, que la so muerte dalgunos atribúin a un osu pardu, pero que según los espertos nun hubo tal osu… Al paecer foi'l so cuñáu Alfonso, amarutáu con una piel d'osu, quien lo cosió a puñalaes.

Otra custión que tendría que ver con reis y osos foi lo que-y asocedió al padre del rei Felipe, al Rei eméritu Juan Carlos, con aquel osu pardu llamáu Mitrofán, a quién según el xefe de guardabosques rusu Serguei Starostín, enfilaron con miel y vodka pa que'l rei pudiera cazalo, ensin peligru nengunu, nuna viesca de Rusia.

Yeren otros tiempos… Yá sé que d’esto últimu nun fai tantu, pero'l mundu evoluciona y les coses camuden hasta’l puntu de qu'agora los osos muerren, como quien diz, na cama… Y los reis celebren el so cumpleaños afalagando una vaca. Foi lo que fixo'l rei Felipe na Pola de Siero. Afalagó una vaca y dixo que quería dar el so sofitu a los ganaderos asturianos.

Y mialma que lo celebramos. Celebrámoslo anque temos un pocu murnios pola muerte de la osa Tola.

Tola morrió fai güei ocho díes na so osera de Proaza. Foi una osa que se fixo famosa primero porque quedó güérfana, con cinco meses, cuando dos cazadores furtivos mataron a la madre. Depués la fama aumentó cuando tolos medios, incluyida la televisión, sopelexaron aquel romance col osu cántabru Furaco. Un romance qu'acabó cola retresmisión del actu sexual qu'apaeció en tolos telediarios ensin que les televisiones se cortaren nin un pelu. Ye más llegaron a poner a Tola como exemplu, en comparación cola so hermana Paca, que se negó a pasar pol aru y nun aceptó los requilorios del machu cántabru.

Asina qu’esta selmana pasada tuvimos de funeral y de cumpleaños. Tuvimos con un rei que vieno a Asturies a afalagar una vaca y con una osa que coló pal cielu. La vida ye eso. Ye un amiestu de llutu y fiesta… de rises y de sollutos.

Milio Mariño

lunes, 15 de enero de 2018

Días tontos

Milio Mariño

Nunca sabe uno cuando surge ese día estúpido en el que hace lo que no debería hacer. Aquello que luego no acierta a explicarse cómo fue que lo hizo y si pudiera retroceder seguro que no volvería a hacerlo. Debe ser, imagino, que hay alguna fuerza interior que puede más que la razón y, en un momento dado, nos obliga a elegir lo que no queremos. Algo así debe ser porque no se me ocurre otra cosa para explicar esos errores que, a veces, cometemos y pueden costarnos, incluso, la vida. Solemos echarle la culpa al azar, o la mala suerte, pero lo cierto es que no sabemos qué mueve ese impulso que nos desvía de adoptar la decisión correcta y nos empuja a cometer la imprudencia. Ahí están esos casos, en apariencia, absurdos que han sucedido hace poco y demuestran que muchas personas sensatas pueden tener un momento tonto y que ese momento puede acabar en tragedia.

Nuestras decisiones no siempre se guían por la racionalidad. De la estupidez nadie se libra. Eso decía Carlo M. Cipolla, que analizaba el comportamiento humano, asegurando que siempre subestimamos las consecuencias de nuestros actos estúpidos. Creo que lleva razón, de ahí que no estaría mal que nos planteáramos si no habremos dejado de cuidar de nosotros mismos hasta el punto de despreocuparnos, casi, del todo y exigir a las autoridades que nos impidan que hagamos cualquier tontería.

¿Es suficiente con una cinta de plástico, avisando del peligro, o hay que poner una valla de tres metros para que nadie pueda pasar al otro lado? ¿Basta con avisar de que nevará de forma copiosa o hay que requisar las llaves del coche a quien esté dispuesto a emprender el viaje sin tomar precauciones y aun a riesgo de quedar atascado en la nieve? ¿Deben movilizarse todos los medios para rescatar a una pandilla de amigos que apuesta por subir a L’Angliru, la noche del seis de enero, en camisa y playeros, o conviene advertirles de que el 112 no está para sacarlos del atolladero cuando la broma no sale como pensaban?

Cada caso tendrá sus matices y admitirá, seguramente, varias interpretaciones pero eso no quita para que reflexionemos sobre la necesidad de fijar límites en cuanto a la responsabilidad que nos corresponde y lo que cabe exigir a las autoridades.

Todo indica que nuestra sociedad parece haber optado por desafiar al riesgo, antes que por prevenirlo. La realidad demuestra que somos más propensos a asumir mayores riesgos que a respetar las advertencias, las cautelas y las limitaciones. Hemos evolucionado hasta tener una especie de confianza suicida en que, hagamos lo que hagamos, nunca pasará nada. Y, si pasa, para eso somos una sociedad moderna y civilizada, para que las autoridades mitiguen las consecuencias y lo más grave que se produzca sea un susto sin trascendencia.

Una explicación bondadosa, para este tipo de conducta, tal vez haya que buscarla en el alto grado de confianza que depositamos en las autoridades. Es como si pensáramos que cualquiera puede tener un día tonto y también sería mala suerte que, precisamente, ese día no estuvieran ahí para salvarnos. Pero puede ser que no estén o no lleguen a tiempo. Así es que conviene hacer caso a las advertencias y cuidar de nosotros mismos. Un día tonto puede tenerlo cualquiera pero si estamos avisados sería imperdonable que nos pasáramos de la raya.

Milio Mariño / Artículo de Opinión / Diario La Nueva España

viernes, 29 de diciembre de 2017

Inocentes

La mio parrafada de los xueves nel progrma Noche tras Noche de la RPA

El mi lio d’esta selmana va cola fecha. Como sabéis, güei ye’l día los Inocentes. Esi día nel qu’avecen a gastase bromes como colocate un moñecu de papel na espalda o atopar noticies falses que los periódicos faen pasar por verdaes. Pero, claro, a estes hores, col día casi acabáu, tendría pocu sentíu qu’intentara davos la inocentada. Si fuere pola mañanina tempranu, que ye cuando tamos despreveníos, entovía. Agora ya tais al tantu y tendría difícil inventar una trola creyible.

De toles maneres, nun van perhí los tiros. Nun tuvi nin tengo intención d’estrumir la mollera pa metévosla doblaba y que llueu, al final, pudiéremos echar unes rises a cuenta de que creyerais la inocentada. Dándo-y vueltes igual lo llograba, pero non lu intenté siquiera porque lo que me llama l'atención, de lo que güei se celebra, ye’l significáu qu’avezamos dar a la pallabra inocencia. Ye qu'oxala qu’esta sociedá nuesa nun tracamundiara los términos y llamara inocente, inxenuu o inclusu bobu, al que va pola vida ensin malicia denguna.

Si lo pensáis un pocu, resulta que la pallabra inocencia ye d’eses pallabres que, al paecer, tienen edá. Tá bien vistu que los neños seyan inocentes pero llueu, cuando crecemos y nos facemos adultos, ya nos pasen a otra estaya. Ya dan por fechu que s’acabó la inocencia y tenemos que saber cómo ye la realidá y la verdadera naturaleza humana. Lo cuál sinifica que nun tenémos otru aquello qu’aceutar y reconocer que la realidá ye fea y que, en xeneral, hai más xente mala que bona. Que’l mundu nun ye un camín de roses y que nun pues dir d’inocente pola vida, porque si vas asina van date hosties hasta nel carné d’identidá.

Esa ye la realidá… La realidá ye que nun pues, nin te dexen, ser inocente. Inocencia sinifica bondá, y lo que te dicen ye que tíes que tener maldá. Que nun pues dir perhí pensando que les coses son como paecen. Que non, que tol mundu miente, escuende cartes baxo la manga y tu tíes que defendete.

Y si nun quies…? Si quies ser inocente… ¿Qué pasa? ¿Si a estes hores lleves un moñecu colgáu na espalda y nun te dio pola gana quitalo…? Qu’habrá xente que s’escoyone de risa?…. Pos que se ría…

Dígolo asina porque pienso que si nun conservamos, siquiera, una dosis mínima, un plizcu d’idealismu, inocencia ya inxenuidá, será difícil que podamos ser felices. Tampoco quiero dicir que traguemos con too. Inocencia nun sinifica inorancia. Sinifica una especial llucidez pa ver les coses a to manera y nun dexate manipular.

Por eso, qué queréis que vos diga… Ya sé que, pa munchos, ser inocente ye un defeutu mui grande, pero pa mi ye una gran virtú. De mou que ya lo veis… A estes hores de la nueche y yo tocando’l tambor. Redoblando pola inocencia anque nun se lleve esta canción.

Milio Mariño

viernes, 15 de diciembre de 2017

La mar y la navidá

La mio parrafada de los xueves nel programa Noche tras Noche de la RPA

El mi lio d'esta selmana tien que ver cola mar y la navidá. Tien que ver porque fai güei ocho díes, a esta mesma hora, Felipe y Miguel, taben los dos na mar, a trés milles del Cabu Peñes, cola agua pol pescuezu y agarraos a la proa d'un barquín pequeñu, apenes cuatro metros y mediu, pidiendo socorru. Tuvieron asina dolce hores… Dolce hores, de nueche y na mar del Cantábricu. Xusto hasta l’otru día pela mañana, que foi cuando, por fin, pudieron rescatalos.

Dolce hores garraos práuticamente a nada, n'alta mar y de nueche son munches hores, tien que facese mui llargu.

El casu qu'ayer Felipe y Miguel abandonaron l'Hospital de Jove y lo primero que dixeron foi que cuando taben na mar, cola agua al pescuezu, nun paraben de dase ánimos l'unu al otru. Seguro que nun van escaecer esa nueche nin el momentu en que los rescataron. Agora vuelven a casa contentos y dicen que casi en plena forma y dispuestos p’adientrase de nuevu na mar… qu'amás d'oficiu ye una pasión pa estos dos pescadores.

Pa min son dos fazañes: la d'ellos por caltenese a flote y la quienes llograron rescatalos, pero si m’apetez camentalo nun ye solo por eso. Ye porque tamos a una selmana y picu de la navidá, de la famosa cena de Nuechebona, y como siempre falamos muncho del pescáu y del mariscu y de los precios qu'algamen por estes feches. Falamos muncho del preciu y poco del riesgu.

Si yá sé que los pescadores, d'esi preciu ven solo una parte y nun ye la más grande. Pero más al mio favor… Más pa mirar al cielu y la mar, dende la oriella, y convidavos a pensar que cuando’l tiempu se pon gafu y vemos eses foles xigantes, neses condiciones hai quien se mete nuna lanchina de cuatro metros y mediu y sal a pescar. Y tamién los hai qu'arriesguen la vida polos cantiles pa coyer eses percebes que van llucir llueu na mesa p'arguyu de los anfitriones.

Lo de Felipe y Miguel…. Y lo de tantos otros qu'arriesguen la vida na mar pue sirvinos pa pensar que'l pescáu y el mariscu nun se cueyen, precisamente, nel muelle. Salir a pescar, o a coyer mariscu, por estes feches nun ye un negociu ye la única forma de vida que tienen dalgunos.

Asina que nun sé a vosotros pero, a min, dende'l calorín que fai equí dientro dame respigos pensar como tará agora la mar. Tará d'un fríu que pela mientres nós tamos contentos y arrodiaos de lluces de colorinos esperando la Navidá. Esperando vivir esi cuentu de tolos años. Ye un cuentu que presta pero préstame, inclusu, más que Felipe y Miguel volvieren a casa sanos y salvos. La so aventura y pa cuntalo… pue quedar como'l meyor cuentu de navidá esti iviernu.

Milio Mariño

viernes, 8 de diciembre de 2017

Lo que val un asturianu

La mio parrafada de los xueves nel programa Noche tras Noche de la RPA

El mi lio d'esta selmana ye d'eses coses que si non les dices revientes. Llevaba dándome vueltes dende facía dos o trés selmanes y nun principiu dexáralo pa prau por aquello de non lliala cola rodiella de Cataluña, pero cuando vi que los presidentes d'Asturies, Galicia y Castiella y Llión, axuntábense n'Uviéu y clamaben contra la financiación autonómica, nun pudi pasalo por altu y dexalo como si nada.

D'eso se trata, de la desigualdá de tratu na financiación autonómica. Dalgo que nun ye d'agora, que yá vien de llargu, pero resulta que si en cuenta de correxílo entovía lo ponen peor ye cuando unu s’enciende y esplota llenu de rabia.

Tamién esplotaron, pero cola boca pequeña, los presidentes d'Asturies, Galicia y Castiella, qu'esti llunes n'Uviéu, trataben de ponese d'alcuerdu en trés custiones nes qu'anden a la par: la llucha contra los incendios forestales, el declive demográficu y los planes de reforma de la financiación autonómica.

Dicía que falaron cola boca pequeña porque los trés pertenecen a partíos políticos, dos al PP y unu al PSOE, que tuvieron d’alcuerdo col cupu vascu… Con eso de que se rebaxe la cantidá qu'Euskadi va tener que pagar al Estáu en conceutu de Cupu, los próximos cinco años…. Que, pa nun andar enredando y que lo tengáis claro supón, según los últimos datos publicaos pol Ministeriu de Facienda, qu'Asturies recibe del Estáu, al añu, 2.249 euros de financiación per cada asturianu mentes que los vascos, pol mesmu conceutu, reciben 4.654 euros.

Yá sé que l'agraviu nun ye solo con Asturies que tamién hai diferencies importantes con otres comunidaes autónomes. Pero equí tamos falando d'Asturies y la diferencia ente lo que recibe, del Estáu, un asturianu y un vascu son 2.407 euros per añu… Recibimos la metá menos, una cifra qu’entovía pue aumentar cola rebaxa del Cupu.

Cuando los datos son asina de claros pocu más hai que dicir. Hai que preguntase, si acasu, por qué los Presidentes d'eses trés Comunidaes Autónomes protesten pola inxusticia y resulta que los partíos políticos a los que pertenecen acaben d'aprobala nel Congresu los Diputaos.

Supongo qu’agora entendéis la mio indignación del entamo. Pal Estáu, un asturianu val la metá qu'un vascu. Y la cosa nun acaba ehí porque eso que tán falando de camudar el modelu de financiación de Cataluña, como una ufierta pa solucionar el conflictu, nun ye otra cosa que da-yos más perres a ver si asina nun aportunen cola independencia.

Yá me diréis si nun ye pa tar indignáu. Resulta que'l País Vascu, col PIB per cápita más altu d'España yá nun ye que nun apurra nada, sinón que recibe fondos del restu d'España. Ye pa ponese d'un humor que te lleven los demonios. Pero tampoco quiero amargavos esti ponte festivu y estos díes tan guapos. Yo yá me desafogué y ehí queda eso.

Milio Mariño