domingo, 10 de abril de 2022

Tuvieron nel Paraísu: Concepción Arenal en Xixón

Milio Mariño

Concepción Arenal foi una muyer de muncho remangu que dedicó tola so vida a la xera de lluchar polos presos, los más desfavorecíos y la reivindicación femenina. Periodista, escritora, ideóloga de la drecha lliberal católica y activista social, Concha yera ñatural de Ferrol. Ñaciere, ellí, en 1820, pero tuvo muncha rellación con Asturies, onde vivió 20 años que correspuén- dense colos meyores de la so vida y los que más-y suplieron no tocante al so trabayu y al quefer lliterariu.

 Fía de militar, Concepción Arenal quedó güérfana de padre mui ceo, a los 8 años, y coló cola madre y la so hermana pa un pueblín de Cantabria, Armaño, ónde recibió una terria formación relixosa. Pasáu un tiempu, cuando cuntaba 14 años, la familia treslladóse de nuevu a Madrid y Concha siguió los estudios nun colexu de señorites. Termináu'l bachilleratu impúxose a la voluntá de so madre, que finó pocu dempués, y entró como oyente, vistía con ropa d'home, na Facultá de Drechu. Nun podía entrar d’otra manera pos naquella dómina, la educación universitaria entovía nun taba permitía a les muyeres.

Vistía, tamién, d'home avezaba a participar nes tertulies polítiques y lliteraries  de Madrid, onde faciase oyer y espresaba la so opinión contra lo establecíu, entós, pa la condición femenina.

N’aquellos caberos años, los años de mocedá, Concepción Arenal yá demostraba una voluntá y un cuayu percima de lo corriente, de cuenta que cualisquier reflexón que, güei, pudiéremos facer sobre'l feminismu n'España tendría que cuntar con una referencia obligada a la so figura. El modelu de feminidá que propunxo foi un pasu alantre, una novedá enforma, nel panorama español del sieglu diecinueve, que significó’l frayu de los  estrenchos márxenes  que la estriuta división ente la esfera de lo priváu y lo públicu deparaba a les muyeres.

Pa entender y valorar, n’esficies, lo que, daveres, sinificó la  vida y la obra de Concha, convién alvertir que tendríemos qu'asitianos naquellos años, pos sedría una enquivocación mui grande qu'identificáremos, namás, como feministes los postulaos qu'anguaño alquirieron la condición de talos.

Concepción Arenal conoció a Fernando García Carrasco, l'home que depués sería'l so maríu, mientres estudiaba na universidá. Fernando yera, entós, un abogáu y escritor d'idees bien lliberales y un pelín maduru. Tenía 40 años, yera 12 años mayor que Concha, pero compartía con ella la so pasión poles lleis, los drechos de les persones y, n’especial de les muyeres.  Amás  aceutaba la so actitú combativa ante les inxusticies d’aquella dómina. Casáronse'l 10 d'abril de 1848 y fixéronlo por amor cuando, l'amor, naquellos años, tenía pocu que ver col matrimoniu.

Asocedió entós que, coincidiendo cola  boda, españó la revolución en Madrid y los recién casaos, fuxendo de Narváez, treslladáronse a vivir a Uviéu, onde Concha escribió, esi mesmu añu, la zarzuela “Los hijos de Pelayo” y la novela “Historia de un corazón”. N'Uviéu ñació la so primer fía, que llamaron María y diba finar mui prontu, malpenes venti ocho meses dempués.

Cuando fracasó la revuelta, y Narváez dimitió del cargu, Concepción Arenal volvió a Madrid y tuvo dos fíos más, Fernando y Ramón, de los cuálos namás Fernando sobreviviría a so madre.

Mientres aquellos años, el matrimoniu defendíase y salía alantre, a dures penes, colo que sacaben de les collaboraciones nos periódicos. Pero Concha volvió a sufrir un nuevu y duru revés el 10 de xineru de 1857, fecha na que finó'l so home, que diba tiempu padecía de tuberculosis. Vilba, con dos fíos pequeños y pocos recursos, nun pudo siguir viviendo en Madrid y tuvo qu'abellugase en casa los suegros, que vivíen cerca d’Uviéu, en Cualloto. Un añu dempués, en 1858, acabó n'Uviéu, el so llibru inéditu “Dios y la Libertad”. Meses más tarde, en 1859, des que pudo vender les propiedaes que-y quedaben n’Armaño, treslladóse a Potes, a una casa que-y arrendó la so amiga Isabel de Agüero.

En 1861, Concepción Arenal presentóse al concursu de la Real Academia de Ciencies Morales y Polítiques, cola memoria “La beneficencia, la filantropía y la caridá”. Y llogró'l premiu. Yera la primer vegada qu'una muyer recibía un premiu de la nomada institución que, oficialmente, nun la premiaba a ella sinón al so fíu, un neñu de diez años, que yera'l nome col que Concha se presentare al concursu. Pa completar la xugada y facer efeutivu l'engañu allegóse a recibir el premiu vistía d'home.

Concepción Arenal volvería, de nuevu, a Asturies en 1875, esta vegada pa vivir dafechu en Xixón. Vieno acompañando al so fíu Fernando, que foi nomáu direutor  del Musel, y estableció la so casa na cai Cuadonga, nel númberu 36, onde vivió 14 años que fueron los más fecundos y completaron una obra plena de maduror ya idees innovadores. En Xixón escribió la so obra xurídica más importante: “Ensayo sobre el derecho de gentes”.

Naquella dómina, Concha dedicábase, por enteru, a escribir sobre temes xurídicos ya preparar novedoses ponencies pa los congresos penitenciarios internacionales. Malpenes facía vida social. Pa esparcese un pocu, del so ablúcante trabayu, avezaba a dar un paséu, casi a diariu, dende’l so domiciliu na cai Cuadonga hasta Contrueces. Los branos aprovechábalos meyor, pasábalos en Cabueñes, nuna finca que pertenecía a Anselmo Cifuentes, un ricu empresariu que punxo a Concha en contautu con Gumersindo Azcárate, un caderalgu d'economía política, espulsáu de la Universidá de Madrid pol marqués d'Orovio, que participare na creación de la Institución Llibre d'Enseñanza.

Siguiendo con aquel enfotu, que non abandonó nunca, de reinsertar a los presos, Concepción Arenal unviaba, dende Xixón, memories y ponencies a los Congresos penitenciarios d'Estocolmo, Roma, San Petersburgo y Llondres.  Perdayuri recibía munches emponderaciones pero, asina y too, nun consiguía que l'aceutaren como muyer. La preba más cruel recibióla de l'Asociación Howard de Llondres, dedicada a la reforma de les prisiones, que dirixóse a Concha creyéndola un home y nomóla sociu d’honor. Cuando s’enteraron de quien yera, la reutificación foi acordies colo que pensaben los homes entós, pos retrucaron dixendo que les sos obres nun paecíen escrites pol celebru d'una muyer.

Concha sentíase bien a gustu y mui quería en Xixón. Reservada, lluchadora y esmolecía pola dignidá del ser humanu, aquella dama enllutada, que travesaba pola cai Cuadonga, en direición a Contrueces, malpenes tenía tiempu pa frivolidaes sociales pero, asina y too, prestaba-y participar en delles iniciatives del Casinu Obreru de Xixón y de la Sociedá Ilustración Gallego-Asturiana, enantes de que la so salú se viere agravada, en 1884, pola muerte del so fíu Ramón: un taranvana y vividor que tuviere de militar en Cuba y protagonizare milenta aventures.

Concepción Arenal coló de Xixón obligada. En Xixón alcontrábase mui a gustu y perbien. Sintió muncho marchar pero, en 1890, nun tuvo otru aquello qu’acompañar al so fíu Fernando, que foi destináu al puertu de Vigo. El treslláu y el nuevu destín, acabaríen por frayar la so delicada salú. Concha yá nun volvió alitar. Tres años dempués, el 4 de febreru de 1893, morrió en Vigo alcordándose de Xixón.

 Milio Mariño / Del llibru inéditu: Tuvieron nel Paraísu


lunes, 4 de abril de 2022

Miserias de África

Milio Mariño

Más que echarme flores supongo que me echaré tierra encima si les digo que siempre fui defensor de las cusas perdidas, abogado de los más débiles y nostálgico de una inexistente justicia divina que, por inhibición de la humana, castigara a los que la hacen y nunca la pagan. Uno es como es, tal vez por culpa suya o porque vino así de fábrica.

De cualquier manera, con estos antecedentes, imagino que me situarán entre los que condenan el cambio de rumbo de Pedro Sánchez al respecto de nuestra antigua colonia de África, la autodenominada República Árabe Saharaui.

Sentiría decepcionarles, pero estoy a favor de la decisión de Pedro Sánchez porque creo que es la menos mala y la más pragmática. Y no solo eso. También creo que quienes ponen el grito en el cielo, apelando a la libertad del pueblo saharaui, no ponen los pies en la tierra porque si los pusieran y fueran honestos opinarían de otra manera.

La independencia de los saharauis se ha convertido en una especie de causa romántica, una aspiración legítima que quienes la defienden saben que es imposible. Lo saben, pero como el romanticismo es una evasión de la realidad, todo lo demás queda subordinado a la consecución del ideal.  

Los saharauis llevan 47 años malviviendo de forma infrahumana en una inhóspita tierra prestada por Argelia, la encrucijada de Tinduf, donde solo hay desierto. No hay nada más. No hay trabajo, ni agricultura, ni por supuesto industria ni apenas agua. El sustento que les permite sobrevivir les llega de la ayuda humanitaria internacional.

Pues bien, según un informe emitido por la OLAF, la agencia de la Comisión Europea que lucha contra el fraude, la ayuda que la Unión Europea, España y otros países envían a los refugiados saharauis, es controlada y distribuida por el Frente Polisario y acaba, en parte, siendo vendida en el mercado negro de Argelia, Mauritania y Mali. El Frente Polisario asegura que tiene a su cargo 155.000 refugiados, pero el organismo de investigación europeo, recurriendo a satélites de observación, ha calculado que el número de refugiados será de unos 90.000, o menos. La ONU, ante el referéndum que pensaba organizar, estimaba que podían ser en torno a 80.000 personas, pero desistió de hacerlo porque le resultó imposible establecer un censo. Nadie quiso colaborar. El primero que se negó fue el Frente Polisario, gobernado por la tribu de los Reguibat, que son quienes mandan en los campamentos de refugiados, de forma dictatorial y sin ningún tipo de control, y cuyos dirigentes han sido acusados de enriquecerse a costa de las ayudas.

El tema de las tribus saharianas es clave para comprender cómo este conflicto perdura en el tiempo, sin visos de solución. No parece aceptable que los saharauis sigan malviviendo, en condiciones infrahumanas, en los campos de refugiados otros 47 años o más. Estados Unidos, Francia y Alemania ya han asumido expresamente la soberanía marroquí sobre el Sáhara. Una realidad suficiente para entender que el único camino es un estatuto de autonomía, a través del cual los saharauis puedan gestionar sus asuntos y mejorar su forma de vida. Dejarían de estar en los campos de refugiados de Argelia y volverían a su territorio. Se les acabaría el chollo, por decirlo de alguna manera, a las tribus que se benefician de la situación actual y prefieren que los saharauis sigan malviviendo a cualquier solución. 

Milio Mariño / artículo de Opinión / Diario La Nueva España


domingo, 3 de abril de 2022

Tuvieron nel Paraísu: Clarín en Guimarán

Milio Mariño

Leopoldo García-Alas y Ureña, yera un escritor que tol mundo conocía como Clarin. Un escritor que ñació en Zamora porque coincidió que’l padre taba destináu ellí como Gobernador Civil, pero cuando tenía siete años yá lo traxeron pa Uviéu y n'Uviéu morrió el 13 de xunu de 1.901, 42 años dempués, víctima d'una enfermedá qu'entós yera incurable: tuberculosis intestinal.

Clarín siempres tuvo mui al tantu de que tenía una salú delicada. Pasó la vida esmolecíu polos achaques que lo aforfugaben y esa esmolición vióse reflexada en dalgunos de los sos cuentos como “La droguería” o “La médica”, nel que llegó a dicir: L'únicu médicu bonu qu’hai nel mundu nun ye médicu, ye médica, llamase casualidá.

Perembargu, a pesar d'aquella reflexión tristaya na que paecía que tolo fiaba al petite d'un aldu, Clarín facía-yos casu a los médicos. Siguía'l so conseyu y aprovechaba'l branu pa reponese y coyer fuerces. Tolos años, en cuanto acababa'l cursu académicu,  allegábase a la so finca de Guimarán, en Carreño, y ellí pasaba casi tres meses. Avezaba a tar hasta'l 21 d'agostu. Dempués, y hasta que volvía a empecipiar el cursu,  diba tomar los, entós, afamaos baños de mar na playa de Salines, en Castrillón.

Clarín, que nun se distinguía por gastar bon humor, camentaba, en chancia, que vivía'l branu esfrutando d'una vida estúpidu-recreativa que-y sentaba perbién. En Guimarán, dormía abondo, pasiaba pel prau y pel monte, comía con mambís y víase con Palacio Valdés. En Salines tomaba los baños de mar y participaba n'improvisaes tertulies con dellos miembros de la Colonia artística de Muros del Nalón y dellos braniantes d'Uviéu y de Madrid.

Procuraba esparcese y pasálo bien pero, ónde más a gustu se sintía Clarín yera en Guimarán, nuna casa solariega que-y llamaben “La Rebollada”. Ellí avezaba a enllargar les sos convalecencies, anque los médicos lu dieren por restablecíu. Gustába-y  l'aldega y el llugar ónde taba asitiada la casa, un valle tarmudu,  llindáu per llombes ñidies, de llinies gracioses cubiertes por  árboles; facialo esfrutar como si daveres tuviere nel paraísu. Na meyor que la so maestría pa describir aquellos paseos braniegos, qu'inspiraron bona parte de la so obra lliteraria.

“Yera nel campu, a media fastera d'una verde llomba. Dende la so escamplada, coronada d'encines y pinares, víase'l Cantábricu cercanu. El templu ocupaba un pericuetu, como una talaya, tapecíu ente grandes castaños; el campanariu vetusto, de trés güecos, pa siendes campanes escures, venerables cola pátina del óxidu místicu de la so vieyura… D’ellí, d’aquel templu rústicu, noble na so patriarcal cenciellez, paecía salir como un arume, una santidá nel ambiente, que convertía les cercaníes en monte sagráu. Reinaba un silenciu de naturaleza relixosa, consagrada. Paecía como que p’elli viviere Dios”.

Si aquel barrunto qu’escribiere Clarín fuere verdá, sí, naquella dómina, Dios viviere ellí, ye bien posible que l'espíritu del escritor entá siga pasiando polos valles de Carreño, acompañáu pola solombra de Doña Berta de Rendaliego y por Narciso Arroyo; sordos, toos, al ruxerruxe del mundu y el pasu del tiempu.

La presencia d'aquellos llugares na narrativa de Clarín, apurre hasta un total de catorce obres distintes nes qu'atopamos referencies del paisaxe y la xente qu'habitaba na redolada de la so casa solariega. Una novela, “La Regenta”; dos noveles inconcluses, “Palomares” y “Cuesta abajo”; una obra crítica desendolcada con talante narrativu, “Notas en prosa clara”; tres noveles curties; “Doña Berta”, “Cuervo” y “El cura de Pericueto”, y siete cuentos: “¡Adiós Cordera!”, “Boroña”, “El Quin”, “Viaje redondo”, “La trampa”, “Snob” y “El sombrero del señor cura”.

Clarín conoció Guimarán mui ceo, de neñu yá braniaba ellí colos sos padres y volvió a remembrar aquellos branos cuando foi caderalgu y s'estableció dafechu n'Uviéu, dempués del so periplu madrilanu.

Al añu siguiente de llograr cátedra en Zaragoza, en 1883, Leopoldo Alas pidió'l treslláu y entamó a exercer como caderalgu de Drechu Romanu na Universidá uvieina. Muncho primero, cuando malpenes tenía 22 años, entrara na redacción d'un periódicu de Madrid, El Solféu, nel que'l so direutor, Antonio Sánchez, quería que los redautores adoptaren toos, como seudónimu, el nome d'un instrumentu musical. D'ehí vieno que Leopoldo Alas roblara como Clarín, un bon escritor qu'escribía mui mal. Tenía una lletra horrible. Cuéntalo Galdós, con muncha sorna, nuna carta na que-y diz: “Qué guapu ye recibir un papel llen de garabatos y preparase pal gocie de l'aldovinación. Dir conquistando, silaba a silaba, el reinu misteriosu de la to escritura caldea”.

Anque Clarín ñació y pasó los sos primeros años en Zamora, la madre, Leocadia, falába-y d'Asturies con señardá y cuntába-y rellatos d'una tierra que tenía presente como si mialma vivieren nella y non en Castiella. Aquel ambiente influyó muncho nel espíritu del neñu Leopoldo que, dende siempres, sintióse mui asturianu. A los siete años entró a estudiar nel colexu de los xesuites de Llión, ciudá na que’l padre exercía, entós, de Gobernador Civil. Malpenes un añu dempués la familia volvió p'Asturies y Lopoldo, conoció, por fin, la xeografía asturiana de la que tantu oyere falar a so madre. Mientres los años siguientes, Clarín non solu atopó la llibertá na casona de Guimarán, tamién atopó la vieya biblioteca familiar, onde dio rinda suelta a la so pasión por lleer.

El 4 d'ochobre de 1863, a la edá d'once años, Clarín ingresó na Universidá d'Uviéu, no que llamaben estudios preparatorios, matriculándose nes asignatures de Llatín, Aritmética y Doctrina Cristiana. Aquel cursu terminólo con nota sobresaliente, pero tamién col afayo de trés bonos amigos: Tuero, Palacio Valdés y Rubín. Sobre tou  Palacio Valdés, otro autor de gran relevancia y con una vida tan paecía que, bien, podíen considerase ximielgos.

De presencia, Clarín, yera un homín. Un paisanu pequeñu, nerviosu, miope, bien vistíu y delicáu de salú, que daba clases na Universidá, escribía, facía critica lliteraria y pasaba les tardes nel Casinu d’Uviéu. Tenía fama d’esixente, los alumnos acusábenlo de ser un güesu, de suspender muncho.  Amás de suspender yera un críticu feroz que nun se casaba con naide. Exerció, durante 25 años, la crítica lliteraria y les sos crítiques yeren tarrecíes y respetaes en Madrid, hasta’l puntu de que cuando morrió, l'escritor Bonafoux, mediocre según tenía dicho Clarín bien de veces, escribió un artículu necrolóxicu nel que dicía: “Yo foi'l primeru n'allegrame de morriera Clarín… Nel so entierru escuchóse'l silenciu que s'escucha nos entierros de los tiranos”.

Eso escribió Bonafoux, pero nun yera verdá. El féretro, colos restos mortales de Clarín, foi veláu, nel claustru de la universidá d’Uviéu, por munchos profesores, amigos, alumnos y ex alumnos. Nun tuvo, nin mucho menos, un mal entierru.

La verdá hai que dicila. Per embargu, tampoco ye pa callar que la mayor parte de los biógrafos, d’aquel paisanín que pasaba los branos nel so paraísu de Guimarán, conciden en señalar que, a la par q’un esceicional escritor, Clarín yera un cascarrabies reconocíu que presumía de les feroces crítiques que facía y tenía a gala ser un cacique lliterariu temíu por tol mundu.

 Milio Mariño / del llibru, entá, inéditu, Tuvieron nel Paraísu


lunes, 28 de marzo de 2022

Algunos refugiados guapos y otros no tanto

Milio Mariño

Con los refugiados de las guerras pasa como con las cajas de bombones, que los países van cogiendo los que les gustan y al final quedan los que nadie quiere. La realidad es así de cruda por más que los países presuman de solidarios. Es muy ilustrativo lo que sucedió hace unos años, el 15 de junio de 2015, cuando se reunieron en Bruselas los Ministros del Interior de todos los países de la Comunidad Europea. En aquella reunión reprocharon al ministro alemán Thomas de Maiziére que estuviera acogiendo, solo, a los refugiados más guapos.

Thomas de Maiziére no escurrió el bulto. Aceptó el reproche y pidió disculpas, pero matizó enfadado: “Llevamos muchos años recibiendo mano de obra barata de países como España, con gente chaparrita y morena, así que deberían permitirnos ciertas preferencias”.

Esas fueron sus palabras. Podemos tomarlas como una mezcla de desfachatez y cinismo o reconocer que fue sincero. Además, hubo intervenciones peores. Aquel día, los ministros debían estar inspirados porque la propuesta que consiguió más aplausos fue la que sugería que los países con gente más fea acogieran a los sirios que nadie había querido. Tampoco lo van a notar mucho, dijo un gracioso.

Así estaban las cosas hace unos años. Nadie quería acoger a los refugiados que huían de cualquier guerra y, especialmente, de la salvaje guerra de Siria. Los países no tenían la misma humanidad ni disposición que tienen ahora. Hungría, que ahora se ha volcado, pasará a la historia por la vergüenza de las incitaciones xenófobas de su presidente Viktor Orbán. Más cercano, pero igual de vergonzoso, fue lo que ocurrió el pasado mes de noviembre, en pleno invierno, cuando un cuerpo de paramilitares y voluntarios polacos, afines a la organización fascista ONR, disparó sin contemplaciones contra los miles de refugiados de Bielorrusia que intentaban cruzar la frontera.

¿Qué pasa ahora? ¿Por qué se acoge a los refugiados de forma ilimitada? ¿Qué diferencia hay entre un refugiado sirio, iraquí, afgano o palestino y otro de Ucrania?

 Me temo que ningún gobierno responderá la pregunta o lo hará disimulando lo más que pueda porque la verdadera respuesta sería inadmisible. Tendría que responder que, ahora, los refugiados son blancos, rubios y de ojos azules. Lo dejó muy claro, hace unos días, el corresponsal de la CBS, Charlie D’Agata: “Esto no es Irak o Afganistán, esto es gente civilizada, limpia, bien vestida y europea”.

Una vez más se confirma que no es cierto que todas las personas somos iguales, ni tampoco que no haya vidas que valgan más que otras. El color de la piel  determina la solidaridad. Hemos pasado de no dejar que entre nadie a dejar que entren todos y, en 24 horas, tramitar sus papeles.

 A diferencia de lo que ocurre con los refugiados de otros países, los de Ucrania no están encontrando alambradas ni concertinas; encuentran abrazos de bienvenida. No se juegan la vida intentando cruzar la frontera. Es cierto que da mucha pena ver a los niños huyendo de la guerra con sus peluches a cuestas, pero, al menos, no aparecen muertos en nuestras playas como vimos en aquella foto que conmovió al mundo porque mostraba el cadáver de un niño, boca abajo, en la orilla y a merced de las olas.

 Ojalá que, en un futuro, hagamos con todos los refugiados, lo mismo que estamos haciendo con los refugiados de Ucrania.

Milio Mariño / Artículo de Opinión / Diario La Nueva España

domingo, 27 de marzo de 2022

Tuvieron nel Paraísu: Antonio López en Mieres

Milio Mariño

Antonio López siempres tuvo fama de ser un pintor d'ellaboración llenta, metódica ya mui pensada, hasta l'estremu de que pa caciar la sencia de cualisquier oxetu, un paisaxe o una figura, yera quien a pasar dellos años pintando un cuadru y depués refacelo, retocalo y correxílo igual otros tantos. Por eso sospriende qu'ún de los pocos cuadros que da por fecho, y seguramente l'únicu qu’entamó y terminó de pintar n'Asturies, sía'l que titula “Mieres”. Un oleu, anguaño en poder d'un coleicionista madrilanu, que foi pintáu, en 1.962, cuando Antonio López y la so muyer, recién casaos, vinieron de viaxe de novios y pasaron un mes viviendo en Mieres.

Antonio López casárase con María Moreno, una pintora escelente que yera de familia asturiana. Esplicase, asina, qu'en 1962 vinieren  a Mieres, per primera vegada. Acababen de casase. Casámosnos y tábemos tan escasos de perres que nun teníemos un duru, nin podíemos salir de casa, de mou qu’agradecimos en forma que nos convidaren y decidimos venir a Mieres a pasar unos díes. En Mieres vivía una hermana de la mio muyer, que sabía de les nueses apretures, y  ofreciónos la casa pa que pudiéremos facer el viaxe de novios y pasar una temporada. Non lu pensamos dos veces, garramos el tren na estación d’Atocha, en Madrid y, al día siguiente, plantámosnos en Mieres, pero nun debimos escoyer bona dómina. Y non por qué fixere mal tiempu sinón porque coincidió con una güelga que nun yera pa imaxinar naquella España apavoriada pola dictadura, una güelga  que sedría alcordada como la del silenciu. Dixo’l pintor nuna entrevista.

La güelga de 1962, la Güelgona, como-y llamaron, tuvo un aquello especial en Mieres, onde l'actividá diaria venía marcada pol turullu de la fábrica; pol soníu d’una serena que, d'ordinariu, cuatro veces al día, marcába l'entamu y el final de la xera. Asina yera pero, por aciu d’aquella güelga, nel branu de 1962 y mientres dos meses, el turullu dexó de sonar.

Antonio López y la so muyer conocieron, entós, un Mieres distintu, un Mieres alteriáu pol silenciu y quiciás un pelín más murniu de lo que yera vezu de cutiu. Años más tarde, tendríen la oportunidá de ver como yera Mieres en condiciones normales, ensin el pilancu d’aquella güelga, porque volvieron delles veces al entamu de la década de los sesenta. Inclusu, cuando ameyoró la so situación económica, llegaron a arrendar una casa en Salinas, cerca d’Avilés, pa pasar el branu. Taben mui illusionaos colos paisaxes que-yos brindaba Asturies. Veníemos cargaos de material y dispuestos a pintar munchos cuadros, confesaría Antonio, al pasar de los años, un tantu deceicionáu, pero foi imposible pintar lo que queríemos. Tou, el monte, la mar y los praos, taba preciosu, pero cada vegada que nos llantábemos frente al llenzu... una ñube. Y depués el sol, y vuelta ñublase. Paecía'l xuegu del mure y el gatu. Viviendo n'Asturies seguru qu'unu acaba por avezase, como fixeron munchos pintores asturianos, pero nós nun fuimos a ello. Nun pudimos cola xera del sol qu'alluma y escuéndese.

Adulces pero, de cutiu, Antonio López alvierte que nun-y gusta que digan, d'él, que ye'l máximu representante del hiperrealismu español porque, na so opinión, l'hiperrealismu vien ser un términu americanu que, ente nós, tien pocu sintíu. A la chisba, tamién diz qu'eso de que les obres se terminen ye una tontura. Caltién que les obres abandónense, o dexen-se de llau, pero que cómo van terminase, que nun se terminen nunca. L'ambición del arte ye atestiguar la realidá visible del mundu y, esa realidá, ta camudando siempres, a cada minutu. Ye un fluxu que nun apara, qu'afeuta inclusu a les coses que paecen más sólides como les piedres.

Na so rellación con Asturies, non solu lo encandilaron los paisaxes, Antonio López tamién taba al tantu de la obra de dellos pintores asturianos. Conocía a Darío de Regoyos, Evaristo Valle, Nicanor Piñole… Conózcolos y gústenme  muncho pero, percima de toos, destacaría a Luís Fernández. La pintura de Luís Fernández impresionóme. Siempres me paeció un pintor auténticu que buscaba la so verdá viaxando escontra la sobriedá y amenorgando'l so mundu ensin aceutar, enxamás, llende nenguna. El paisaxe ye l'últimu apartaz que se conquistó na pintura, y los que lo conquistaron, mayoritariamente, foron los países y les rexones del norte. Toi convencíu de que si dalgo especial tien l'artista del norte ye que lo fai bien sensible a cualisquier paisaxe…

Los especialistes y los críticos d’arte, toos, coinciden en que'l cuadru tituláu “Mieres” correspuende a una dómina na que'l pintor asitiaba figures suspendíes percima’l paisaxe y tenía por zuna abocetar la parte cimera de los cuadros. Si tuviéremos qu’amestar dalgún axetivu a lo qu'Antonio pintaba entós seria'l de realismu surreal.

 Antonio López, algamó una gran popularidá polos sos cuadros sobre La Gran Vía madrilana y, darréu, pola película de Victor Erice, El Sol del Membrillo, na que se recueye'l procesu creativu del artista. Un artista que llogró la suma record, pa un pintor español vivu, col cuadru tituláu Madrid desde Torres Blancas, que n'avientu de 2008 foi vendíu por 2,7 millones de dólares.

Ñacíu en Tomelloso, el 6 de xineru de 1936, Antonio entamó a pintar mui ceo, a los 13 años. Dende entós nun paró d’atrocar premios. Foi galardonáu, en 1985, col Premiu Príncipe d'Asturies de les Artes, en reconocencia a la so maestría nel exerciciu de les artes plástiques y a la so capacidá pa conciliar la tradición realista del arte español colos problemes del home contemporaneu, según recueye l'acta del xuráu. Tamién atropa otru enxame de premios y reconocencies como'l Velázquez de les Artes Plástiques, el ser miembru de l'Academia de Belles Artes de San Fernando, o que'l Muséu de Boston, el Thyssen-Borsemiza y el Reina Sofía, dedicáren-y esposiciones monográfiques y antolóxiques.

Condiscípulo y amigu del pintor asturianu Félix Alonso Arena, con quien compartió en 1954 un premiu de 500 pesetes, otorgáu pola Fundación Madrigal, Antonio López ye una de les personalidaes más sobresalientes del mundu de les artes. Ye un pintor esceicional, pero la primer impresión qu'unu tien, al velo, ye que tá ante un bon y cenciello home de pueblu.

Nun s’enquivoca. Antonio caltién que l'arte ye puru misteriu.  Pienso, daveres, que’l secretu ye nun dir d'artista pola vida. Lo que, daveres, nos fai pervalibles ye que podamos ser persones... L'ansiedá del ésitu ye tan devastadora como'l fracasu. Amás, yo nun decidí la mio vida. Yo, namás, foi obediente con dalgo que me fixo facer les coses d'una determinada manera. Ye la sensación que tengo. Trabayé bien a gustu y viví bien llibre… ¿Qué más pueo pidir? Entrugábase esti home que, en Mieres, y recién casáu, afayó'l paraísu asturianu cuando empecipiaba la vida.

Equí, en Mieres y nel branu de 1.962, entamó Antonio López l’aventura vital que lo llevaría a llantase frente al mundu esterior y facer real el mundu que llevaba dientro de la so pervalibre imaxinación de pintor esceicional.

 

Milio Mariño / Del llibru inédito Tuvieron nel Paraisu

lunes, 21 de marzo de 2022

El voto y el veto

Milio Mariño

Quienes se rieron y tomaron a broma aquello que dijo Vargas Llosa de que lo importante en unas elecciones es votar bien porque los que votan mal acaban pagándolo caro, deberían arrepentirse y copiar cien veces, como penitencia, el resultado de las elecciones que hicieron posible que Vox y el PP compartan gobierno en Castilla y León.

A estas alturas, cabe suponer que se habrán dado cuenta de que eso de que el pueblo nunca se equivoca es falso.  El pueblo es soberano, pero no significa que sea sabio. En realidad, suele ser torpe, ingenuo y manipulable. Suele equivocarse a menudo y acierta de vez en cuando. Está en su derecho. Ese, precisamente, es el precio de la democracia. No vale, o no debería valer, que intentemos enmendar sus errores echándole la culpa a los elegidos en vez de a los electores.

Pero volvemos a las andadas. Insistimos en la mala costumbre de salvarle la cara a la gente y disculpar que vote lo que, a veces, vota apelando a que tal vez no sabía el  alcance de lo que votaba. Por un lado reconocemos que el pueblo es soberano, que puede votar a quien quiera, y por otro, cuando lo que ha votado nos parece un disparate, tratamos de disculparlo y quitarle la responsabilidad que, sin duda, tiene.

No valen disculpas, el pueblo es responsable de lo que vota. Así que lo lógico sería que cargara con las consecuencias. Es decir, nada de cordones sanitarios ni paños calientes. Nada de enmendarle la plana cuando vota a los neofascistas por más que insistan los partidos de izquierdas y hasta los de derechas, incluido Pablo Casado y el presidente del PP europeo Donald Tusk.

En las elecciones de Castilla y León la gente votó de forma mayoritaria a la derecha y la ultraderecha, pues ahí los tienen: con su pan se lo coman. Que sean la derecha y los ultras los que gobiernen. Lo mismo que las sentencias judiciales deben ser acatadas aunque no nos gusten, la voluntad popular expresada en las urnas también debe ser aceptada sin cortapisas. Sin recurrir al famoso cordón sanitario que algunos  invocan y no deja de ser un engañabobos porque si el PP aparta a los ultras y no los deja entrar en el gobierno, pero consigue su apoyo a cambio de hacer su política ya me dirán dónde está la eficacia de la medida.

La idea de impedir que la ultraderecha gobierne solo sirve para convertirlos en víctimas y favorecer su estrategia. Hay que dejar que gobiernen y que la gente disfrute de su política. Lo mismo así algunos caen del caballo y no vuelven a subirse. El regreso al franquismo y la reivindicación de que esos valores encarnan la verdadera identidad y esencia de España, conforman el principal argumento de quienes consideran que la democracia, la tolerancia y la solidaridad son síntomas de debilidad mental.

Pues muy bien, estaremos atentos a ver en qué se traduce esa alianza de la derecha con la ultraderecha racista, homófona, antifeminista y antieuropea. En principio cuentan con un respaldo electoral importante, de modo que más vale gestionar el peligro que negarlo; más vale probar nuevas estrategias que recetas antiguas. Poner el grito en el cielo, llamarlos fascistas y exigir un cordón sanitario puede servir como desahogo, pero la realidad es la que manda y contra ella no hay veto que valga.

Milio Mariño / Artículo de Opinión / Diario La Nueva España

 


domingo, 20 de marzo de 2022

Tuvieron nel Paraísu: Antón en Candás

Milio Mariño

Antonio Rodríguez García, Antón como tol mundu lo conocía, yera un rapaz de Candás al que yá de neñu se-y daba mui bien el dibuxu, la pintura y facer escultures. Yera un artista, la pena foi que morrió mui ceo, a los 26 años d'edá. 

Morrió fusiláu, pol Frente Popular, en plena xuventud y actividá creadora, dexando la incóunita d'hasta ónde podía llegar la so prometedora carrera como artista y como escultor.

Antón ñaciera en Candás, el 16 de febreru de 1911, nel sen d'una familia mui probe. Yera'l quintu de siete hermanos y yá de neñu amosaba una almirable disposición pa tolo rellacionáu col dibuxu, la pintura y les artes plástiques. Quien primeru afayó que tenía traces d’artista foi Andrés Benito Martín, maestru na escuela primaria, que reclamó que fuere pensionáu pola Diputación Provincial d'Uviéu pos les estrechures económiques en casa d'Antón yeren munches y con solu dolce años yá tuvo que ponese a trabayar. Entamó, como mozu de los recaos, nel Casinu de Candás. Dos años dempués, cuando acabó los estudios primarios, pasó a trabayar de peón d'arbañil col so padre. Pero, nin la curtia edá nin aquellos trabayos fixeron qu'Antón arrenunciara al so enfotu por facese escultor. Nun artículu publicáu en  La Voz de Asturias, el 12 de setiembre de 1927, el que fuera'l so maestru, Andrés Benito Martín, rellataba con gran pesar que'l so antiguu alumnu caminara escalzu hasta la teyera d’Antromero a buscar magre pa modelar una copia en barru de la Venus de Milo.

Con malpenes 17 años, en 1928, Antón presentóse per primera vegada al IV Certame Provincial de Trabayu que se cellebraba na Felguera, con dos cuadros al oleu y un bustu talláu en piedra, colos que llogró un diploma de méritu y un premiu en metálicu de cien pesetes. Volvió presentase al certame siguiente, en 1.930, con una escayola, “Arrapiezo dormído”, na que yá daba muestres del so personal estilu. Un estilu que llamó l'atención d'un miembru del xuráu, el pintor Evaristo Valle.

Gracies al pintor xixonés, Antón entró en contautu col empresariu Alfonso Albo, dueñu de conserves Albo, que lo acoyó como’l so protexíu y llevólo a Madrid pa qu'ingresara, como alumnu llibre, na Escuela Superior de Bellas Artes de San Fernando,  arriendes d'asistir, tamién, a les clases de dibuxu que s'impartíen nel Círculo de Bellas Artes. En Madrid, Antón, conoció a José Francés ya Sánchez-Heredero, académicu de la Real de San Fernando, prestixosu críticu y estudiosu del arte asturianu. José Francés y Sánchez-Heredero punxéronlo en manes de José Capuz y d'otru escultor que, finalmente, sería'l so maestru. Juan Cristóbal, un artista mui comprometíu cola renovación formal de les artes plástiques. 

Cuenten d'Antón que yá de mui xoven yera de calter bonable,  allegre y mui propensu a les chancies. Gustába-y lo popular. Participaba en toles fiestes del pueblu. Lo mesmo diba cola banda música que facía amarutes y carroces pa l'antroxu, o ayudaba na proyeición de películes nel teatru Santarúa. Con venti años colare pa Madrid, a estudiar, pero tornaba tolos branos a onde ñaciera y pasara la so infancia y onde sintíase más a gustu qu'en dengún otru sitiu. Y a Candás tornó aquel aciar branu, de 1936, que sería determinante na so vida. Malpenes facía un mes que volviere de Madrid cuando españó la Guerra Civil. Candás quedó entós baxo’l control del Frente Popular y el 2 d'agostu de 1936, ensin motivu aparente, porque Antón nun se significara con dengún de los dos  bandos, nin facía ostentación de pertenecer a una u otra ideoloxía, foi deteníu ya encarceláu na ilesia parroquial de San Felix, que facía les veces de cárcel. Nel acta de detención figuraba en blancu l'apartáu de la so filiación política.

Antón tuvo presu na ilesia San Felix por espaciu de cincuenta díes y tando ellí llegó a pintar en serviyetes de papel hasta diecinueve semeyes a llápiz de dalgunos de los sos compañeros de cárcel. Pero lo más destacau foi que llogró salvar de la destruición el pervalible retablu churrigueresco que presidía l'altar de la ilesia.

El 21 de setiembre de 1936, Antón foi puestu en llibertá condicional. Quedó a disposición del Frente Popular, que volvió a reclutalo pa trabayar nuna serrería. Trabayaba no que-y mandaben pero, nos ratos llibres, aprovechó para llabrar una imaxe, en madera, de “La Milagrosa”. Foi la so perdición porque los milicianos enoxáronse enforma, mandaron-y quemala y treslladáronlo a un campu de trabayu en Muries de Candamo. Unos meses más tarde, el 5 de mayu de 1937, sería fusiláu en desconocíes circunstancies.

Antón mialma nun se significara con nengún de los dos bandos, pero debió influyir bastante la so condición d’artista y maruxu y, tamién, que yera mui relixosu. Eses foron, seguramente, les causes, nun se conocen otres, de la so inxustificable ya bederre condena a muerte. Fusilaronlo por ser artista, homosexual y creyente.

Al morrer con namás 26 años, la so obra nun podía ser muncha. Pero con too, na so curtia trayeutoria artística puen señalase dos períodos. El primeru arrinca en 1928, cuando Antón constrúi'l so particular estudiu, nun chabolu de madera na güerta de la so casa, que correspuéndese con una etapa de formación autodidauta, na que trabaya testerando nel so innegable instintu escultóricu y la so innata sensibilidá artística. Y un segundu periodu, que conclúi cola so muerte y ye una fase bien abierta a les influencies esternes direutes, como correspuende a la formación ya l'información que taba recibiendo.

Dende'l puntu vista de la téunica pue afitase qu'Antón yera un escultor d'oficiu, qu'apoderaba a la perfeición otros rexistros como la pintura y el dibuxo, esmolecíu por reflexar la realidá social, la idiosincrasia y los vezos del so pueblu asturianu.

L'amuesa permanente, nel Muséu Antón, axunta una seleición de pieces escultóriques realizaes ente 1928 y 1936 y abarca práuticamente la totalidá de los temes ya les téuniques. Al pie de pieces emblemátiques y fuertemente espresionistes como “La mio Güela” o “La Señá Isabel”, o iróniques y escrutadores de la peculiaridá asturiana como “Rapacina”, “Fin de la romería” o “Antroxu”, el visitante pue atopar obres llenes de gracia, delicadeza ya intimidá, como les semeyes de “Oscarín” y “Maruxa”, al pie d’otres tan firmes y tan bien resueltes téunicamente como “Alfonso Albo” y “Evaristo Valle”.

Ye bien triste, pero hai dómines de la hestoria nes que los artistes avecen a ser escorríos y condergaos pola sinrazón y l'horror d'un poder irracional que los tarrez porque nun pue controlalos. Y eso foi lo que pasó con Antón que, a los 26 años, morrió a manes d'unos irracionales verdugos de los munchos que, desgraciadamente, hubo nos dos bandos de la Guerra Civil.

 Naide nunca sabrá hasta ónde podría llegar la creación artística d'aquel escultor incipiente, pero la poca obra que tien ehí tá pa ver. Tá nel so pueblu, nel so paraísu particular, al que tornó aquel aciar branu que sería'l postreru de la so vida.


Milio Mariño: / Del llibru, entá inéditu, Tuvieron nel Paraisu