domingo, 20 de marzo de 2022

Tuvieron nel Paraísu: Antón en Candás

Milio Mariño

Antonio Rodríguez García, Antón como tol mundu lo conocía, yera un rapaz de Candás al que yá de neñu se-y daba mui bien el dibuxu, la pintura y facer escultures. Yera un artista, la pena foi que morrió mui ceo, a los 26 años d'edá. 

Morrió fusiláu, pol Frente Popular, en plena xuventud y actividá creadora, dexando la incóunita d'hasta ónde podía llegar la so prometedora carrera como artista y como escultor.

Antón ñaciera en Candás, el 16 de febreru de 1911, nel sen d'una familia mui probe. Yera'l quintu de siete hermanos y yá de neñu amosaba una almirable disposición pa tolo rellacionáu col dibuxu, la pintura y les artes plástiques. Quien primeru afayó que tenía traces d’artista foi Andrés Benito Martín, maestru na escuela primaria, que reclamó que fuere pensionáu pola Diputación Provincial d'Uviéu pos les estrechures económiques en casa d'Antón yeren munches y con solu dolce años yá tuvo que ponese a trabayar. Entamó, como mozu de los recaos, nel Casinu de Candás. Dos años dempués, cuando acabó los estudios primarios, pasó a trabayar de peón d'arbañil col so padre. Pero, nin la curtia edá nin aquellos trabayos fixeron qu'Antón arrenunciara al so enfotu por facese escultor. Nun artículu publicáu en  La Voz de Asturias, el 12 de setiembre de 1927, el que fuera'l so maestru, Andrés Benito Martín, rellataba con gran pesar que'l so antiguu alumnu caminara escalzu hasta la teyera d’Antromero a buscar magre pa modelar una copia en barru de la Venus de Milo.

Con malpenes 17 años, en 1928, Antón presentóse per primera vegada al IV Certame Provincial de Trabayu que se cellebraba na Felguera, con dos cuadros al oleu y un bustu talláu en piedra, colos que llogró un diploma de méritu y un premiu en metálicu de cien pesetes. Volvió presentase al certame siguiente, en 1.930, con una escayola, “Arrapiezo dormído”, na que yá daba muestres del so personal estilu. Un estilu que llamó l'atención d'un miembru del xuráu, el pintor Evaristo Valle.

Gracies al pintor xixonés, Antón entró en contautu col empresariu Alfonso Albo, dueñu de conserves Albo, que lo acoyó como’l so protexíu y llevólo a Madrid pa qu'ingresara, como alumnu llibre, na Escuela Superior de Bellas Artes de San Fernando,  arriendes d'asistir, tamién, a les clases de dibuxu que s'impartíen nel Círculo de Bellas Artes. En Madrid, Antón, conoció a José Francés ya Sánchez-Heredero, académicu de la Real de San Fernando, prestixosu críticu y estudiosu del arte asturianu. José Francés y Sánchez-Heredero punxéronlo en manes de José Capuz y d'otru escultor que, finalmente, sería'l so maestru. Juan Cristóbal, un artista mui comprometíu cola renovación formal de les artes plástiques. 

Cuenten d'Antón que yá de mui xoven yera de calter bonable,  allegre y mui propensu a les chancies. Gustába-y lo popular. Participaba en toles fiestes del pueblu. Lo mesmo diba cola banda música que facía amarutes y carroces pa l'antroxu, o ayudaba na proyeición de películes nel teatru Santarúa. Con venti años colare pa Madrid, a estudiar, pero tornaba tolos branos a onde ñaciera y pasara la so infancia y onde sintíase más a gustu qu'en dengún otru sitiu. Y a Candás tornó aquel aciar branu, de 1936, que sería determinante na so vida. Malpenes facía un mes que volviere de Madrid cuando españó la Guerra Civil. Candás quedó entós baxo’l control del Frente Popular y el 2 d'agostu de 1936, ensin motivu aparente, porque Antón nun se significara con dengún de los dos  bandos, nin facía ostentación de pertenecer a una u otra ideoloxía, foi deteníu ya encarceláu na ilesia parroquial de San Felix, que facía les veces de cárcel. Nel acta de detención figuraba en blancu l'apartáu de la so filiación política.

Antón tuvo presu na ilesia San Felix por espaciu de cincuenta díes y tando ellí llegó a pintar en serviyetes de papel hasta diecinueve semeyes a llápiz de dalgunos de los sos compañeros de cárcel. Pero lo más destacau foi que llogró salvar de la destruición el pervalible retablu churrigueresco que presidía l'altar de la ilesia.

El 21 de setiembre de 1936, Antón foi puestu en llibertá condicional. Quedó a disposición del Frente Popular, que volvió a reclutalo pa trabayar nuna serrería. Trabayaba no que-y mandaben pero, nos ratos llibres, aprovechó para llabrar una imaxe, en madera, de “La Milagrosa”. Foi la so perdición porque los milicianos enoxáronse enforma, mandaron-y quemala y treslladáronlo a un campu de trabayu en Muries de Candamo. Unos meses más tarde, el 5 de mayu de 1937, sería fusiláu en desconocíes circunstancies.

Antón mialma nun se significara con nengún de los dos bandos, pero debió influyir bastante la so condición d’artista y maruxu y, tamién, que yera mui relixosu. Eses foron, seguramente, les causes, nun se conocen otres, de la so inxustificable ya bederre condena a muerte. Fusilaronlo por ser artista, homosexual y creyente.

Al morrer con namás 26 años, la so obra nun podía ser muncha. Pero con too, na so curtia trayeutoria artística puen señalase dos períodos. El primeru arrinca en 1928, cuando Antón constrúi'l so particular estudiu, nun chabolu de madera na güerta de la so casa, que correspuéndese con una etapa de formación autodidauta, na que trabaya testerando nel so innegable instintu escultóricu y la so innata sensibilidá artística. Y un segundu periodu, que conclúi cola so muerte y ye una fase bien abierta a les influencies esternes direutes, como correspuende a la formación ya l'información que taba recibiendo.

Dende'l puntu vista de la téunica pue afitase qu'Antón yera un escultor d'oficiu, qu'apoderaba a la perfeición otros rexistros como la pintura y el dibuxo, esmolecíu por reflexar la realidá social, la idiosincrasia y los vezos del so pueblu asturianu.

L'amuesa permanente, nel Muséu Antón, axunta una seleición de pieces escultóriques realizaes ente 1928 y 1936 y abarca práuticamente la totalidá de los temes ya les téuniques. Al pie de pieces emblemátiques y fuertemente espresionistes como “La mio Güela” o “La Señá Isabel”, o iróniques y escrutadores de la peculiaridá asturiana como “Rapacina”, “Fin de la romería” o “Antroxu”, el visitante pue atopar obres llenes de gracia, delicadeza ya intimidá, como les semeyes de “Oscarín” y “Maruxa”, al pie d’otres tan firmes y tan bien resueltes téunicamente como “Alfonso Albo” y “Evaristo Valle”.

Ye bien triste, pero hai dómines de la hestoria nes que los artistes avecen a ser escorríos y condergaos pola sinrazón y l'horror d'un poder irracional que los tarrez porque nun pue controlalos. Y eso foi lo que pasó con Antón que, a los 26 años, morrió a manes d'unos irracionales verdugos de los munchos que, desgraciadamente, hubo nos dos bandos de la Guerra Civil.

 Naide nunca sabrá hasta ónde podría llegar la creación artística d'aquel escultor incipiente, pero la poca obra que tien ehí tá pa ver. Tá nel so pueblu, nel so paraísu particular, al que tornó aquel aciar branu que sería'l postreru de la so vida.


Milio Mariño: / Del llibru, entá inéditu, Tuvieron nel Paraisu


No hay comentarios:

Publicar un comentario

Milio Mariño