domingo, 6 de marzo de 2022

Tuvieron nel Paraisu: Álvaro Delgado en Navia

Milio Mariño

Son munchos los críticos d’arte que conciden n’afitar que la obra d'Álvaro Delgado nun podría entendese ensin reparar no que, pa él, supunxo'l so pasu per Navia y l'ocidente asturianu. Un paisaxe ya una xente que, como’l propiu artista aportunaba en  reconocer, acabó por determinar el so estilu y la so obra como pintor.

Álvaro Delgado foi un artista que nunca se conformó con asomase al mundu, adicar de la redolada y representar, nos sos cuadros, namás que la perceición visual. Siempres quixo dir más alló. Siempres pintó movíu por un impulsu que lo llevaba a entrugase quien yera y por qué taba equí.

Buscando argumentos que retrucaren a eses entrugues tien boriáu de lo concretu a lo buldrón llegando, inclusu, a lo astrauto, ensin que por ello dexare de ser reconocible la tema qu'encetaba nel llenzu. La so calidá como retratista bastaría pa empericotialo como un estraordinariu pintor que nun pintaba cares, facíales úniques convertiendo les traces físiques nuna alegoría de lo que llevaben dientro. Pero, por si nun fuere bastante, amás de pintar retratos, tien tres de si una obra, de gran complexidá, que constitúi una páxina bien relevante del arte contemporaneu español.

Toa esa obra, mialma, tien un por qué. Esplicase, y asina ye, que lo mesmo que nun pue concebise a El Greco fora de Toledo, tampoco ye pa imaxinar la pintura, y la obra, d'Álvaro Delgado, al marxe de lo que, pa él, supunxo atopase con Navia.

Quiciás nun té por demás alvertir que la rellación d’Álvaro con Navia nun foi, como quién diz, buscada. Foi un petite del destín. Álvaro llegó a Miñagón, un pueblu de Bual, en 1954, convidáu por Luís Álvarez, un marchante arxentín, fíu d’asturianos, empeñáu en que conociere la tierra de los sos antepasaos. Naquella primer visita namás tuvo diez díes, pero trabó amistá con José María González, un maestru rural de los d’entós, y escubrió un clima y un paisaxe que diben ser determinantes na so evolución como artista, pos la rellación qu'Álvaro estableció con Navia llevólo al puntu de caltener que ser naviegu nun ye cuestión d'empadronamientu sinón productu d'una sustanza previo y constante.

 Encetáu polos alcuerdos d'aquella primer visita, pol paisaxe y pola xente d’aquellos pueblos, Álvaro decidió que tenía que volver.  Volvió, en 1955, xustu al añu siguiente. Esi añu escribió-y una carta a José Maria pa que-y buscare onde agospiase y poder pintar con cierta comodidá. José María atendió los sos deseos y buscó-y abellugu en Navia, nel barriu San Roque, na cai Campoamor. Ellí tuvo, Álvaro, el so primer estudiu y ellí empecipió una rellación con Navia, y colos pueblos vecinos, que convertiríase, llueu, nuna obsesión permanente.

Dende aquel añu, les estancies foron enllargándose de cuenta que Navia nun yera pa Álvaro, nin lo foi nunca, el típicu pueblu de veranéu onde folgar, esparcese  y reponer fuerces pal iviernu. Navia yera un llugar d'alcuentru consigo mesmu y col raigañu del so arte. Yera'l paisaxe, pero tamién la xente. Una xente que-y dio la oportunidá d'empecipiar una nueva peripecia vital basada en munchos y mui bonos amigos colos que compartió vivencies ya momentos inolvidables.

La rellación qu'Álvaro Delgado caltuvo con Navia, onde tien dicho que sintíase  como nel paraísu, nun podría entendese ensin Justín el Neno, bon médicu y tou un personaxe, que punxo la so motocicleta, y él mesmu, al serviciu del pintor, llevándolo per tolos pueblos y tolos chigres de la rodiada, dende Cadaveu a la raya con Galicia.

Tampoco podría entendese ensin les tertulies del Café Martínez, onde se falaba de lo humanu y lo divinu. Y les del Quioscu, El  Sotanillo y onde fuere que coincidiere con Alejandro Sela, xuez de Navia, Manolin de Pelegrina, José Fernández, Quincos, Tomás el Ferreiro, Gildo d'Ortiguera, Jesús Cartategui, Chele, Paco  d’Anleo, Pepe Rego y tantos otros que fixeron qu'Álvaro se sintiere mui a gustu y queríu nuna tierra que, n’esficies, consideraba propia.

Álvaro Delgado conoció a Justo Álvarez, Justin el Neno, na barra del café Martínez.  ¿Tu yes pintor?, entrugó-y Justin; y como Álvaro contestara-y qué sí, amosó interés  por conocer la so obra, por ver qué yera lo que pintaba. Quedaron de vese, al día siguiente, nel estudiu d'Álvaro. Y ellí se vieron, de mou qu’Álvaro foi enseñándo-y los cuadros recién fechos, que yeren, na so mayoría, acuareles.

Justo reparó nel papel: tocólo, mirólo con detenimientu y, a la fin, atrevióse a entrugar: ¿Qué clase de papel ye ésti? Ye un papel alemán que llamen “papel caballu”, el meyor qu’hai pa pintar, retrucó Álvaro. Siendo’l meyor, y alemán, imaxino que sedrá bien caru. ¿Cuántu pue costar una fueya d’estes?, entrugó Justo de nuevu. Álvaro díxo-y el preciu y, dempués de pensalo abondo, Justín sentenció mui seriu: Escucha una cosa mio neno… ¡Vaya empléu que-y das a un papel tan caru!

Álvaro Delgado Ramos, que ñació en Madrid en xunu de 1922, forma parte de la hestoria de la renovación de la pintura española y, mialma, ta consideráu ún de los principales representantes del Espresionismu Español. Firme siguidor de Benjamín Palencia, ya integrante de la Escuela de Vallecas, foi académicu de númberu de la Real Academia de Belles Artes de San Fernando, miembru titular de l'Academia Europea de les Ciencies y les Artes y tien cellebráu esposiciones nes ciudaes más importantes del mundu, nes que colgó cuadros que reproducen cares ya paisaxes de tol occidente asturianu.

No so obra figuren los probes que pidíen llimosna polos pueblos, los romeros de les fiestes, los marineros, los cures d'aldega, los ácrates singulares, les vieyes con paragües… Tou un mundu que llamó: La Crónica del Navia. Una crónica pintada qu'inclúi persones de carne y güesu como “El novio de la Cary”, el retratu d'un llabrador naviegu, un rapaz que foi ver a Álvaro y pidió-y conseyu, de cómo convencer a una aldeana pa que se casare con él, pos algamaba l’enfotu de que yera lo meyor pa los dos: ella tenía munches tierres y él muncho ganáu.

Álvaro participaba na vida de cutiu, yera candial, asequible y mui cercanu. Lo mesmo trababa amistá con un llabrador que-y pidía conseyu que con un paisanu qu’atopaba trabayando d'albañil. Un paisanu como aquel del albergue d'Andés, que resultó ser un flaire dominicu col que, dempués de beber y beber, comprometióse a decora-y la capiya. Y cumpliólo; a la fin pinto-y un Cristu que, llueu, sedría mui recurrente, pos, a semeya d’aquel d’Andés, hai un Cristu d'Álvaro Delgado na menos que nel Palaciu del Vaticanu.

Tan integráu taba Álvaro nel pueblu que, alló por 1975, el Plenu del Ayuntamientu alcordó, por unanimidá, nomalo fíu adoptivu de Navia. Y, él estimólo en forma. Agradeciólo, con sentimientu, nun solemne discursu, pero dixo que nun facía falta que lo fixeren fiu adoptivu porque diba yá muncho tiempu que se consideraba naviegu y en Navia toos creíen que lo yera, sinón de ñacimientu si de plenu drechu. Álvaro morrió en Madrid al entamu de 2016, tenía 92 años.

Milio Mariño / De la serie: Tuvieron nel Paraisu

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