viernes, 13 de febrero de 2015

Xueves de Comadres y Comadrines

Milio Mariño
La mio collaboración de los xueves en Noche tras Noche RPA.

El mi lio d’esta selmana ye pola fiesta que les muyeres tarán celebrando a estes hores en munchos sitios d’Asturies; sobre manera, en Xixón y na Pola de Siero. Ye pol xueves de Comadres, una tradición fondamente asturiana que ta perfechamente inxertada dientro del ciclu festivu qu’antecede a la Cuaresma. Un ciclu qu’entama precisamente esti xueves y sigue col Antroxu y l’entierru la sardina.

El xueves de comadres ye una tradición que tien de protagonistes a les madres, madrines, fíes, afiades y, alredor d’elles, a toles muyeres. Una fiesta que consiste en que les muyeres xúntense pa divertise, ensin la presencia los homes, celebrando asina la so lliberación. Tiense por una fiesta mui antigua, tan antigua que según Constantino Cabal, tendría’l so orixen nes llamaes Compitales romanes o fiestes de les cómpitas, nes que, per unos díes, permitíase lo que llamaben el mundu al revés. Que venía a ser dai la vuelta a lo qu’entós se tenía pol urden natural de les coses. De mou que mientres duraben estes fiestes los esclavos recuperaben la llibertá y organizaben banquetes nos que, amás de comer y beber a mamplén, gastábense munches bromes.

Equí n’Asturies hai dos sitios onde celebren el xueves de Comadres d’una manera especial: En Xixón y na Pola de Siero. En Xixón caltuvieren munchos años esta costume les famoses Cigarreres de Cimavilla, les muyeres que trabayaben na fábrica tabacu, que xuntábense coles sos afiaes y otres muyeres coles que xubíen caminando hasta la Providencia, nes afueres de Xixón, pa pasar ellí la tarde charrando y gastando bromes amás de preparar una bona merienda a base de casadielles y teresites con xocolate o café con lleche.

Na Pola Siero les muyeres xubíen al llamáu Prau Malatu o Prau Picón a merendar bollos preñaos, sidra, y casadielles, ente otres coses.

Esta fiesta, como otres munches, práuticamente desapaeció dúrante la ditadura franquista, yá qu’entós nun había convocatoria de bailes nin festexos públicos y celebrábase na intimidá de les cases. Foi en 1986, cuando la recién nacía Tertulia Feminista Les Comadres, de Xixón, planteóse recuperar la fiesta de les muyeres xixoneses, amestando-y un calter reivindicativu por mediu de la convocatoria de dos premios, Comadre d’Oru y Felpeyu, que son un reconocimientu a quenes lluchen pola igualdá y la dignidá de la muyer, y un despreciu pa los que propaguen y fomenten la necedá machista.

Esti año nomaron Comadre d’Oru a Pilar Aguilar Carrasco investigadora, ensayista, crítica de cine y autora d’un último llibru que titula No quise bailar lo que tocaban.

Asina resumimos güei la fiesta que se celebra esta nueche, el xueves de Comadres… La fiesta de les muyeres. Si vos entrugáis si los homes, los paisanos, nun celebraben denguna fiesta, sábese que sí, que tamién esistió un Xueves de Compadres, dedicáu a los homes, qu'en dalgunos llugares treslladóse al domingu siguiente, que llamaben "Domingu'l Gordu", pero foi una fiesta que duró pocos años y acabó por desapaecer.

lunes, 9 de febrero de 2015

Todo va bien, aunque a nosotros nos vaya mal

Milio Mariño

Algo tan elemental como procurarse una buena comida hay mucha gente que no se lo puede permitir. Comer de forma aceptable se ha convertido en una aspiración imposible para miles de personas cuyos ingresos no alcanzan siquiera esos 425 euros que algunos consideran renta mínima de supervivencia. Así que imaginen qué pensarán cuando oyen que lo peor ya pasó y ven en la tele esos programas culinarios que se dedican a recordarles el olvidado sabor de un buen solomillo y el delicioso aroma de un pescado de roca cocinado al horno con un lecho de cebolla y patatas panadera. A esa gente lo que le preocupa no es la mezcla de los ingredientes, ni el punto de cocción, es que no les llega para comer.

Hablamos de España, un país que las autoridades financieras y monetarias consideran que, este año, será el que más crezca de Europa. Y tal vez sea cierto, a lo mejor crecemos el 2,6% o más incluso, pero arrastrando la realidad vergonzosa de casi la mitad de la población sumida en la pobreza. Actualmente, 12 millones de personas disponen de menos de 300 euros al mes para hacer frente a sus gastos de manutención y vivienda. Y hay otros 12 millones que cada vez tienen menos ingresos y se acercan a ese umbral fatídico que ya ha colocado a España como el segundo país más desigual de Europa, sólo por detrás de Letonia.

Los datos son demoledores, pero Rajoy y los suyos insisten en que las cosas van bien, el crecimiento es superior al previsto, la balanza de pagos es favorable y cada vez nos alejamos más de la crisis. De modo que si hay gente que pasa hambre o necesidad, o las dos cosas a la vez, será culpa suya. El Gobierno cumple con su deber de mejorar la economía por más que les pese a los populistas y cenizos, siempre empeñados en regodearse en la miseria con tal de hacer daño. Bankia está a salvo, la economía está encarrilada y el paro lleva camino de estarlo. En enero ha subido en 77.980 personas, pero es un dato muy positivo porque se trata del menor repunte desde hace siete años. De modo que todo son buenas noticias. El problema más preocupante, lo que más prisa corría, era firmar un pacto contra el yihaidismo, que incluyera la cadena perpetua, tema que también se ha resuelto, pues Rajoy y Pedro Sánchez, acaban de firmarlo demostrando una responsabilidad encomiable.

La conclusión es que todo va bien salvo para algunos millones de españoles que no saben o no quieren aprovechar esta oportunidad. Y, aquí seguimos, viendo como transforman la mierda en perfume de rosas. Pero, quien más sabe de esto es Slavoj Žižek, un filósofo esloveno que comparó los estilos políticos de cada país con el funcionamiento de sus inodoros. No sé rían, la forma de drenaje es diferente en los tres países europeos más importantes: Alemania, Francia y el Reino Unido. Los inodoros alemanes permiten que, después de acabar, podamos contemplar la materia fecal, los franceses la desaparecen instantáneamente y los británicos hacen que quede parcialmente diluida en el agua. Ese funcionamiento de los inodoros, según el filósofo, representa el estilo de cada país. España no aparece referenciada, pero todos sabemos cómo funcionan nuestros inodoros, de modo que ahí seguirán las heces hasta que tiremos de la cadena.

Milio Mariño / Artículo de Opinión / Diario La Nueva España

viernes, 6 de febrero de 2015

Esti fin de selmana van a la fuelga los equipinos de fútbol

Milio Mariño
La mio collaboración de los xueves nel programa Noche tras Noche de la RPA


El mi lio d'esta selmana ye pola fuelga del fútbol modestu asturianu. Ye por qué si d'equí al sábadu nun asocede un milagru, cosa pocu probable, tolos equipos de fútbol que tendríen que disputar partíos de tercer división pa embaxo: preferente, primer y segunda rexonal, xuveniles, infantiles, etc… van dir a la fuelga pa protestar contra la nueva normativa del Conseyu Superior de Deportes.

Los clubes modestos tienen razones de sobra pa plantase. Ye, realmente, un misteriu cómo llogren sobrevivir y sacar alantre presupuestos que consiguen euru a euru, esa xente desinteresao qu'hai en tolos clubes ya la que namás la mueve que nel so pueblu haya fútbol y los chavales faigan deporte.

El fútbol modestu lleva tiempu mal, pero acabó de matalo que los fines de selmana televisen partios a toles hores. Fixo que nos campos, inclusive nos de tercera división, el númberu d'espectadores non pase de 100 o 150, qu'inclúin a unos pocos incondicionales y a los familiares de los que xueguen. De mou que lo que saquen pola venta d’entraes nun llega nin pa pagar, siquier, lo que cuesta l'arbitraxe, que son 432 euros en tercera, 212 en preferente y 164 en primer rexonal. A eso súmen-y los gastos de ropa, la inscripción de les fiches… Los desplazamientos… Tou lo que supon caltener un club, que ye muncho y va saliendo alantre a dures penes.

Por si les dificultaes fueren poques, lo qu'agora pretende'l Conseyu Superior de Deportes ye que si un club pága-y a un entrenador 300 euros al mes, que vien ser lo que cobra un entrenador de rexonal, lo inscriba tamién na Seguridá Social. Lo cual sedría correuto si falaremos d’una retribución por un trabayu pero ye qu’eso non podemos entendelo como un trabayu, sinón como compensa-y los gastos por dir a entrenar y desplazase los domingos a onde xuegue l'equipu.

Hasta equí la parte bona. Ye dicir les razones, al mio xuiciu, más que sobraes pa que los clubes modestos del futbol asturianu se planten. Pero hai daqué qu'enllordia esa xusta reivindicación. Y esi daqué ye la postura del presidente de la Federación Española, José Angel Villar, que anima a los clubes a movilizase pa usalo nel so favor, na guerra que caltien col presidente del CSD Cardenal.

Villar preside una federación que se niega a incluyir muyeres na so xunta directiva y que tampoco dexa qu’auditen les sos cuentes, como faen el restu de federaciones.

Qu'apaezan les turbies intenciones de Villar como tresfondu de la fuelga, enfea y desvirtúa lo qu'a'l nuesu xuiciu ye una protesta xusta. Villar tien que cumplir la llei y les normes como toos. Y la Federación Asturiana de fútbol debería abstenese d’apoyar postures indefendibles y centrárase no suyo, na supervivencia del fútbol modestu.



lunes, 2 de febrero de 2015

Seguir con el viejo o comprar un partido nuevo

Milio Mariño

A los partidos políticos empieza a pasarles como a cualquier utensilio, que con el tiempo van deteriorándose y llega un momento en que la gente se plantea si merece la pena seguir con el viejo o es mejor comprar uno nuevo.

La tendencia apunta a lo nuevo. Y eso trae de cabeza a los viejos partidos, sobre todo a los socialistas, que ven como se les escapa un mercado que fue suyo y lo están perdiendo a pesar de haberse sometido a operaciones de cirugía estética que, de momento, no se traducen en votos. Solo hay que ver lo sucedido en Grecia, donde los socialistas eran la primera fuerza, hace dos años, y ahora han quedado séptimos, con trece diputados.

La escabechina fue tan estrepitosa que, al día siguiente de las elecciones, la portavoz de los socialistas españoles se apresuró a decir que el PSOE no es el PASOK. Ya lo sabíamos. De todas maneras, puestos a establecer diferencias, podía haber aprovechado para decir que el PSOE no es el PASOK ni tampoco el SPD alemán, que lleva doce años perdiendo las elecciones, ni el PSI italiano, prácticamente desaparecido, ni el PS francés, el único que resiste a pesar de haber sufrido un varapalo en las elecciones europeas.

Cierto que el PSOE no es el PASOK ni el SPD, el PSI o el PS francés, pero puede acabar como ellos al final de este año. Y eso hace que nos planteemos si la sociedad ha cambiado tanto que prescinde de la socialdemocracia y de valores que le son propios como la justicia social, la solidaridad, el progreso y el humanismo.

Lo que estamos viendo, y lo que se intuye pasará a corto plazo, hace pensar lo contrario. Indica que una buena parte de la ciudadanía se reafirma en los valores tradicionales de la izquierda y muestra una mayor tendencia al asociacionismo y la participación.

¿Qué pasa entonces? ¿Cómo es posible esta paradoja? ¿Por qué los partidos socialistas están perdiendo su electorado?

En mi opinión, lo están perdiendo por su culpa, por su grandísima culpa. Porque han pecado de pensamiento, palabra y obra, aunque inventen mil escusas y sigan negándose a entonar el yo pecador. Lo pierden porque en lugar de abanderar soluciones valientes, han ido a remolque de los acontecimientos y no han defendido a los más débiles como era su obligación. Se acomodaron tanto, se volvieron tan conformistas, que dejaron de pelear por una sociedad más justa y se instalaron en un posibilismo de despacho que no vio, o no quiso ver, lo que sucedía en la calle. No hubo ganas ni voluntad de enfrentarse a la situación. Hubo, cuando estuvieron en el gobierno y después en la oposición, más miedo que vergüenza.

Las cosas son como son. Lo que el PSOE puede ofrecer a su electorado es desalentador, pero insisten en que lo hicieron bien. Al intento de Pedro Sánchez de rectificar el artículo 135 de la Constitución, reformado en 2011 por la puerta de atrás, respondió la vieja guardia segándole la hierba bajo los pies. Enmendándole la plana y apostando por un proyecto político que defiende lo hecho y propone las mismas recetas de los últimos años. Algo muy parecido a lo que defiende y propone la derecha. Por eso no debe extrañarnos que, quienes siguen creyendo en la socialdemocracia, la compren en otro partido.

Milio Mariño / Artículo de Opinión/ Diario La Nueva España

viernes, 30 de enero de 2015

Les Candeles n’Asturies y La Marmota nos Estaos Xuníos

Milio Mariño
El mio camentariu de los xueves nel programa Noche tras Noche de la RPA

El mi lio d'esta selmana ye por una coincidencia… Ye pol aquello de que'l dos de febreru, el llunes que vien, coincide qu’equí celebramos Les Candeles y nos Estaos Xuníos la fiesta de la Marmota. Dos fiestes qu'a pesar de la distancia y lo distintos que son los protagonistes paécense muncho. Les dos celebren que yá llegamos a la metá del iviernu y convién saber si'l fríu va pa llargu o podemos dir preparándonos pa la primavera.

La coincidencia inda ye mayor cuando vemos lo que se tien en cuenta pa facer la predicción. En dambos casos si esi día, el 2 de febreru, fai sol significa que tenemos iviernu pa ratu. Pero si llueve, ñeva o ta borrinosu entiéndese que lo más duro yá pasó.

No único que nun se paecen ye en quien fai la predicción. Nos Estaos Xuníos válense d'una marmota que, públicamente y nuna ceremonia de muncho buatu, faen salir de la lluriga y esperen a ver pa onde tira. Si fai sol y ve la so solombra, l’animalín vuelve a metese na lluriga y ye señal de que queda muncho iviernu pero si ta borrinosu, y nun la ve, queda fuera y sinifica que vamos camín de la primavera.

N’Asturies nun precisamos d’animal nengunu, facémoslo nós mesmos aplicando un vieyu refrán: Cuándo la Candelera llora, (llueve) l’iviernu ta fora; cuando la Candelera ri, (fai sol) l’iviernu ta por venir.

Los fundamentos de la predicción vese que son los mesmos a pesar de l'alloñanza y lo distintes que puean ser la forma de vida y la cultura. El secretu ye que comparten orixe. Les dos son fiestes agrícoles que festexen les hores crecientes de lluz solar y l'entamu del nuevu ciclu agrariu. Les dos ñacieron como homenaxe de los romanos al dios Pan. Homenaxe que consistía en que dúrante tola nueche, los devotos d'esta divinidá pagana, percorríen les cais de Roma ximelgando candeles.

Los cristianos aprovecharon esi festexu, como fixeron con otros munchos, pa honrar a la Virxe, estableciendo que cuarenta díes dempués del ñacimientu del neñu había que llevalo al Templu pa presentalo al Señor y proceder a la purificación de la madre. Cosa que se facía a media nueche con veles encendíes, candeles, como símbolu de purificación.

La fiesta de Les Candeles, qu’ellí llamase de la Marmota, foi llevada a los Estaos Xuníos por emigrantes irlandeses y alemanes que reparaben no que facía'l melandru nel so xoril pa saber cuándo teníen qu'empezar a cultivar les tierres.

Les Candeles celébrense, que sepamos, nel pueblu La Braña, conceyu del Franco y en Ventosa, San Román de Candamu, onde l'asociación de Vecinos anuncia que, un añu más, habrá comida con un fantásticu menú a 20€ y dempués baille con orquesta. Ye la primer fiesta del añu y, al contrariu de lo que se deseya pa cualesquier otra, óxala faiga mal día. Significaría que lo más duro del iviernu yá pasó.


viernes, 23 de enero de 2015

La madre del Papa y la de los asturianos

Milio Mariño
La mi collaboración de los xueves nel programa Noche tras Noche de la RPA

El mi lio d'esta selmana vien por esa frase que dixo'l Papa. Por eso de que si dalguién nomaba a so madre podía llevar una morrada.

Hai xente que tomó a cuentu risa que'l Papa falara asina. Xente que, seguramente, tará d'alcuerdu con poner llendes a la llibertá d'espresión y aprovechó les pallabres del Papa pa meter nel mesmu sacu lo que pue ser una ofiensa personal y lo que les relixones consideren blasfemia. Coses que son dafechu distintes y nun convién entemeceles.

Por eso que nun-y veo la gracia a lo que dixo’l Papa. Por eso y porque, como asturianu, toi obligáu a reprocha-y qu’amenace con dai una morrada al que s'alcuerde de so madre. Non pol aquello de poner la otra mexella, qu’eso alló los católicos, sinón porque’l Papa debería saber que los asturianos somos los primeros n'alcordanos de la nuesa madre cuando les coses se tuercen. De mou que si n'Asturies siguiéramos el so conseyu tendríemos que danos una paliza diaria. Cosa que nun socede nin quiera Dios que soceda.

Ye bien sabíu que los asturianos tenemos por vezu dicir cago en mi madre. Y, a lo meyor nun cuadra ponelo como exemplu d'educación y bones maneres pero si de tolerancia y respetu porque somos nós mesmos los que decidimos insultanos enantes d’insultar al que tenemos enfrente.

Pa min que nun se valora como debiera lo de caganos na nuesa madre enantes d’alcordanos de la madre de naide. Anque buenu, ye xustu reconocer qu’esi vezu nun surdió llibremente sinón forzáu poles circunstancies. Vien de cuando la dictadura franquista. Y yá sé lo que vais dicime, que ye mui fácil echa-y la culpa al réxime anterior. Habrá coses nes qu’igual non la tien pero nesta si. Y vais ver por qué.

Enantes de que Franco ganara la guerra, lo normal, pa los asturianos, nun yera cagase en so madre, yera cagase en Dios. Non porque fuéremos xabaces sinón porque cuando unu da una martellada nun deu nun aveza a desafogase diciendo Recorcholis o Cástipa… Recurre al cagamentu supremu.

El casu que depués de la guerra, col réximen dictatorial ya católicu qu’impuso Franco, si la Guardia Civil oyía a dalguién cagase en Dios llevábalo al cuartel… Y ehí sí que se cagaba… Cagábase poles pates abaxo de la paliza que-y daben. Por eso aquellos asturianos, que de tontos nun teníen un pelu, camudaron el cago en dios pol cago en mi madre, porque asina llibrábense de problemes y nun ofendíen a naide.

La prohibición de cagase en Dios tamién dio pasu a que los asturianos escurrieron otros cagamentos más suavinos ya prestosos. D’aquella ñacieron: Cago na vi llorando, Cago en Ros, Cago nes pites roxes, Cago na santa fesoria, Cago en mio máquina, Cagonmimantu… Cagamentos que si los alcuerdo y los traigo equí nun ye pa evitar una morrada del Papa sinón porque puen dicise, en cualquier sitiu, ensin ofender a nenguna relixón, institución o persona.

lunes, 19 de enero de 2015

Podemos, piensan algunos

Milio Mariño

Nunca había tomado en serio que la historia se repite, que los grandes hechos y los grandes personajes vuelven por segunda vez. Es más, no sabía que fuera una frase de Hegel ni que Marx la hubiera completado añadiendo que cuando se repite acaba siendo una farsa.

No lo había tomado en serio porque, cuando eres joven, piensas que todo está por venir. Luego, según van pasando los años, empiezas a sospechar que hay cosas que ya has vivido y pones cara de escéptico si te hablan de algo nuevo y maravilloso que llega para cambiarlo todo a mejor.

Tal vez por eso, y porque uno ha vivido lo suyo, recuerda que después de la muerte de Franco, y de las colas interminables delante de su cadáver, con algún saludo fascista incluido, éramos apenas cuatro los que estábamos en el ajo de la lucha por las libertades. Éramos tan escasos que casi todos nos conocíamos, pero de pronto, como por arte de magia, aparecieron miles de personas que no solo decían que siempre habían sido demócratas sino que también reclamaban un pasado de izquierdas que habían mantenido en secreto, imagino que para no quitarnos protagonismo.

Salvando un trecho que tiene cuarenta años de ancho, hay indicios de que, quizá, esté ocurriendo lo mismo. En apenas seis meses, un partido como Podemos, que nadie sabe muy bien qué es, ha superado al PSOE en número de afiliados y se ha convertido en el preferido de millones de españoles. Las encuestas así lo señalan, de modo que no creo que sea una impertinencia preguntar dónde estaba toda esa gente. Convendría saberlo porque si dicen que votaban al PSOE o a IU no salen las cuentas. ¿Qué hacían entonces? ¿Votaban a la derecha? ¿Quedaban en casa y pasaban de todo?

No descarto, tampoco, que quienes anuncian que votarán a Podemos estuvieran en una nebulosa y despertaran a raíz de las propuestas de un líder que supo crear ilusión. Algo parecido a lo que sucedió en 1982. Por eso empezaba diciendo que hay quien sostiene que la historia se repite. De todas maneras, suponiendo que fuera así queda lo más sorprendente. Queda saber dónde estaban los cientos, miles, de personas que se están postulado como dirigentes y aspiran a ser candidatos en las próximas elecciones.

Para esta segunda pregunta no encuentro ninguna respuesta aceptable. No la encuentro porque hasta hace nada, prácticamente todos los que se están postulando como candidatos, renegaban de la cosa pública y tenían a menos meterse en política. ¿Cómo cabe entenderlo entonces? ¿Son vocaciones tardías o también se trata de luchadores y revolucionarios de toda la vida que ocultaban su condición para no liarla y que esto pareciera Siria?

Las preguntas no se hacen poniendo en cuestión la necesidad de un giro a la izquierda que suponga un vuelco de la situación política. Todo lo contrario. Las preguntas se hacen pensando en los que se están subiendo al carro porque ven la marcha que lleva y piensan que lo tienen a huevo para llegar y besar el santo. Surgen porque se desconfía de los vagos sociales arrepentidos, los luchadores ocultos y las vocaciones tardías. Por ahí es por donde suelen colarse los oportunistas y los trepas. En eso también la historia se repite. Y aunque sea a costa de quitarle la razón a Marx, me gustaría que no acabara siendo una farsa.

Milio Mariño / Artículo de Opinión / Diario La Nueva España