domingo, 29 de mayo de 2022

Tuvieron nel Paraísu: Luis Cernuda en Castropol

Milio Mariño

El grandor y la guapura de los paisaxes de Castropol, les sableres de Penalba, los Cobos  y Salíes, los requexos afayadizos, namás a marea baxa, que finsen la mariña hasta llegar a Figueres, el castru de Turullón y los díes buxos d'un branu embruscáu y lluvioso, tuvieron a puntu de gorar de murnia al poeta Luís Cernuda.

Cernuda llegó a Castropol, a primeros del mes d'agostu de 1935, como integrante del Patronatu de les Misiones Pedagóxiques, una institución que fuere creada pola Segunda República pa llevar la cultura hasta les zones rurales. Tres años enantes, camín de Ribadeu, pasare pellí García Lorca, quién depués treslladaría al poeta la manudez d'aquellos paisaxes. Tamién lo fixeren dos grandes amigues suyes, Blanca Chacel, hermana pequeña de Rosa, y Concha Albornoz, pos la so familia tenía una casona cerca de L.luarca y avezaba a pasar elli los branos. De mou que Cernuda llegó a Castropol mui bien informáu y predispuestu a pasar dos selmanes como quien va de visita a un requexu del paraísu.

La primer impresión que llevó nun pudo ser meyor. Cernuda agospióse nel Hotel Guerra y, según cuntaba entusiasmáu,  espertó a les nueve la mañana oyendo, non mui lloñe, la Sonata a Kreutzer de Beethoven, lo cuál, amás de causa-y una prestosa ya increíble sospresa, daba cuenta del ambiente cultural que se vivía entós naquel pueblu del occidente asturianu.

L'impautu qu'al poeta tuvo de causa-y el paisaxe y la xente de Castropol quedó reflexáu no qu'escribió valtáu sobre'l sable de la playa Los Cobos, onde dalguién-y fexo una foto que sirve de muestra pa certificar ellí la so presencia. 

 “Cuando a la cayía d'una d'eses llargues tardes de branu baxes la sienda que dende lo altu la llomba lleva escontra'l malecón, el trupu arume de la mar, el misteriosu glayíu de les gaviluetes sobre la brillosa superficie de les agües, namás encrespaes allá, ente les aveses peñes que guarden la embocadura la ría, entós yo asegúrovos que poco accesible va ser a la naturaleza quien nun sienta les neñines de los güeyos enturbiaes poles llárimes”.

Cernuda taba entusiasmáu col paisaxe, pero tuvo la mala suerte de que les dos selmanes que pasó en Castropol  concidieron con un períodu de mal tiempu. Con unos díes de borrina, cielu buxu y testerón orbayu qu’atristayaron, entovía más, al poeta andaluz, que taba pasando una mala racha, por un amor frayáu, y naguaba por que la lluz del sol allumara aquellos llugares que-y causaren una fonda impresión. Dos años más tarde, en 1937, espublizó’l rellatu "En las costas de Santiniebla", un magníficu testu, ente descriptivu y señardosu, nel qu'imaxina los crímenes, los paseos ya les saques nocherniegues que taríen asocediendo naquel preciosu llugar que tanto-y gustara. La información que-y llegaba, de lo qu'asocedía na zona nacional, en plena Guerra Civil, nun se refería a Castropol pero asitióla ellí, onde, efeutivamente, como barruntaba Cernuda, la muerte fixo actu de presencia dende'l primer momentu de la ocupación militar.

El poeta escribía lo que-y dictaba'l maxín, entá plasmáu pola alcordanza de Castropol, pero lo cierto, la verdadera paradoxa, yera qu'a plena lluz, y nel centru mesmu del pueblu, taben executando a los derrotaos, en presencia del cura párrocu, cola escusa de que mataren a un suboficial que morriera, poco enantes, en San Xuan de Moldes. Cernuda nun conocía nin tenía noticia d’aquellos socesos pero la ficción que recueye'l testu val p'afitar lo que Vargas Llosa, y otros escritores, llamaríen, tiempu dempués, la verdá de la mentira lliteraria.

Los momentos d’axitación que vivía España nos años trenta, la crisis social y l'ambiente bélicu nun tornaron a Luís Cernuda, nin a Julien Gracq, el más reputáu escritor francés de la dómina, d’atestiguar la guapura de Castropol y los pueblos asitiaos na redolada del Eo. Cosa que fixeron al empar que s'ocupaben de les actividaes qu'entamaron, de manera conxunta, cola Biblioteca Popular Circúlante, una entidá que compartía la mesma filosofía d'ufiertar cultura a los que vivíen alloñaos de les grandes ciudaes.

Diez años enantes, en Castropol yá se punxera en marcha un proyeuto cultural ya educativo que tomó como base la biblioteca. Un proyeuto que se consolidó al entamu de los años trenta y llamó l'atención de Bartolomé Cossío, María Moliner, José Vasconcelos y Juan Vicens, que se desficieron n'aponderamientos escontra d’aquel enfotu que duró hasta 1936 y supunxo pa los sos más direutos collaboradores munches penalidaes ya, incluso, la muerte.

Luís Cernuda ñaciera en Sevilla, el 21 de setiembre de 1902, ya estudiare Drechu y Lliteratura teniendo como maestru a Pedro Salinas, que foi quien lo ayudó nes sos primeres publicaciones. Pertenecía a una familia acomodada na que'l so padre, que yera militar, impunxera una atmósfera d'estriuta disciplina ya desafeuto que  reflexaríase, dempués, nel calter del poeta: mui represu, introvertíu y amigu de la soledá.

Alló per 1931, García Lorca presentó-y a un xoven y guapu actor gallegu, Serafín Fernández Ferro, y Cernuda namoróse d'él; pero l'actor nun-y correspondía, dexabase llevar y namás aceutaba la so compañía cuando precisaba perres. Aquel amor, tayáu ya insatisfechu, acabaría inspirando dos llibros: “Dónde habite el olvido” y “Los placeres prohibidos”.

 Desengañáu, y seique pa escaecer aquella rellación fallía, Cernuda decidió arreyase nel proyeuto de les Misiones Pedagóxiques col que, n'agostu de 1935, llegó a Castropol. El so cometíu yera dar conferencies nes que falaba sobre los oxetivos del Patronatu. Pero, les conferencies nun se ciñeron a l’ámbitu de Castropol, repartiéronse poles distintes sucursales de la Biblioteca Popular Circúlante,  de cuenta que'l poeta percorrió'l conceyu, y otros conceyos vecinos, visitando Serantes, A Roda y A Caridá.

Cumplida aquella misión, n'abril de 1937, Cernuda treslládose a Valencia, onde publicó “Elegía a Lorca”, participó nel II Congresu d'Intelectuales Antifascistes y conoció a Octavio Paz, a quien volvería a ver, años dempués, cuando tuvo exiliáu en México.

En 1938, Cernuda coló pal Reinu Uníu, a dar un ciclu de conferencies. Y ellí foi quedando, ente Cambridge y Oxford, hasta que, en 1947, empecipió'l so exiliu norteamericanu como profesor de lliteratura nel colexu de Mount Holyoke, en Massachusetts, xera na que s’ocupó hasta 1952, cuando decidió establecese, definitivamente, en México capital, siguiendo los pasos d’otru amor que lu encandilaba; el d'un culturista, llamáu Salvador Alighieri, que conociera nes vacaciones de 1951.

 Cernuda yá nun se movió más. Vivió en México, en casa de la pintora Paloma Altolaguirre, hasta'l final de sos díes. Ellí vivió alcordando les sos vivencies y, n’especial, aquelles tardes de branu que pasare no que llamó la costa de Santiniebla, nel paraísu de Castropol. Cuenten que, na mañana del 5 de payares de 1963, la sirvienta avisó a Paloma de que Cernuda yera raru qu’entá nun baxare a almorzar. Cuando xubieron atoparónlo tendíu, a la llarga, en suelu. Tenía puestes la bata y les zapatielles. Na mano drecha caltenía la so pipa, recién cargada, y na esquierda una caxa  cerilles. Acababa de sufrir un paru cardiacu que-y causó la muerte.

 Milio Mariño / Del llibru, entá inéditu, Tuvieron nel Paraísu 

 


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