domingo, 15 de mayo de 2022

Tuvieron nel Paraísu: Jean Marie Auel en Cabrales

Milio Mariño

Jean Marie Auel, ye una escritora estadounidense, autora de la popular ya famosa obra “Los hijos de la Tierra”, una serie de noveles que trescurren na Europa prehistórica, foron lleíes por más de 50 millones de persones, traducíes a 35 idiomes y llevaes al cine. Una gran escritora que visitó Asturies, en delles ocasiones, atrayía pola so hestoria, el so paisaxe y les sos cueves prehistóriques, que conoz al detalle.

Auel vive mui lloñe, en Portlan, Estaos Xuníos, pero nun tien reparu en viaxar y plantase n’Asturies pa tomar notes y facer cientos de fotografíes, que depués esparce y pon al alredor de la mesa, pa echayos una güeyada mientres escribe, a la fin de que-y devuelvan l'alcordanza d'un paisaxe que, siempres la emociona ya tien presente nes sos descreiciones.

Buscando volver alcontrase con esi paisaxe, coles cueves prehistóriques y cola xente qu'entá sigui viviendo nos pueblos d'Asturies, nel branu de 2002, Auel pasó casi un mes en Cabrales y, como ella mesma reconocía pocu enantes de marchar, esfrutó tantu que colaba cola idea de que La Covaciella, y tolo qu'atropa l'escobiu de Les Estazaes, y la so redolada, sirviríen-y d'inspiración pa empobinar la séptima y última novela de la so afamada saga.

 Na visita que Jean Marie fexo a Cabrales, nel añu 2002, tuvo acompañada por Lawrence Guy Straus, caderalgu de prehistoria de la Universidá de Nuevo México, Claudine Fisher, cónsul honorífica de Francia en Pórtland, y pol maríu de la escritora, Ray Auel, un paisanu bonable que fala nun correuto español, fexo de traductor y ayudó tolo que pudo pa que la so muyer pudiere charrar colos cabraliegos, interesándose pol so quefer cotidianu y la so forma de vida.

 Coincidió qu'aquellos díes, dende mediaos de xunetu hasta casi mediaos d'agostu, fexo un tiempu preciosu alló en Cabrales. Nin un asomu de ñubes; el sol rellumó en tou lo alto, la temperatura superó los  30 graos, y Jean Marie, qu'entós tenía 66 años, dellos alifaces y un seriu problema d'artrosis nes rodíes, nun pudo movese como quixera pola contorna del pueblu nin baxar al interior de la cueva, pero amosóse satisfecha de que'l Principáu curiara'l so patrimoniu y estimó, emocionada, que José Vicente del Carmen, alcalde de Cabrales, apurriéra-y un retruque de les pintures de La Covaciella y solicitare la so firma nel llibru d'honor del Conceyu.

Nun yera la primer vegada que Jean Marie Auel, autora de “Los Refugios de Piedra”, “Las Llanuras del Tránsito”, “Los Cazadores de Mamuts” y “El Valle de los Caballos”, xuntu con “La Tierra de las Cuevas Pintadas”, qu'acababa de publicar aquel mesmu añu, visitaba Asturies. Nuna visita anterior tuviera nes cueves d'El Pindal, Tito Bustillo y El Buxu, documentándose, a fondu, pa les sos noveles y faciendo cientos de semeyes pa lluéu alcordase del paisaxe.

Jean Marie Auel yera una muyer mui observadora, intelixente ya mui cenciella, que nun perdía detalle, que tolo fisgaba mirando atropar hasta la última cosiquina pa depués treslládala na forma como describe les traces y les andances de los personaxes de la so saga prehistórica.

 Na sesta entrega, la que corresponde con “Los hijos de la Tierra” y “La Tierra de las Cuevas Pintadas”, Ayla, la protagonista, preparase pa ser curandera y llíder espiritual de la tribu y esi períodu d'aprendizaxe llévala hasta les cueves que contienen pintures rupestres, quedando plasmada polos dibuxos y sintiéndose, entovía, más xunía a la tierra. L'aición d'esta novela trescurre no que güei ye la Dordoña de Périgord, el sur de Francia, pero Auel almite que, anque non les nome, munches de les sos descripciones tán inspiraes nes cueves, los montes y los paisaxes d'Asturies y de Cabrales.

La escritora estadounidense yá ye, de por sí, un personaxe de novela. Ñacía en Chicago, en febreru de 1936, casóse a los 18 años y a los 25 yá tenía na menos que cinco fíos. Diez años dempués de que se casare, en 1964 entró na organización Mensa, una organización qu'atroca a persones, de diferentes edaes, con un eleváu coeficiente intelectual. Animada por aquella xente, apuntóse a les clases nocherniegues d'álxebra, física y electrónica  y púnxose a trabayar pa poder siguir estudiando. El so padre, Neil Solomon, que yera pintor de brocha gorda, nun pudiera paga-y estudiu denguno, asina qu'Auel entró na Universidá yá casada y dempués de criar cinco fíos. Acabó llicenciándose en xestión y alministración d'empreses, en 1976, cuando tenía 40 años.

Al añu siguiente, en 1977, púnxose a investigar sobre la Edá de Xelu, asistió a clases de supervivencia, ya intentó consiguir facer fueu colos métodos primitivos, curtir pelleyes d’animales y tallar piedres ensin ferramienta denguna.

La idea de cuntar ya escribir qué ye lo que-y asocede a una muyer nueva que, na prehistoria, vive con xente que yera distinta a ella, túvola, Auel, una nueche fría d'iviernu, en xineru de 1977, pero diz qu’entá nun sabe d'ónde-y pudo venir.  A min nunca me diere por escribir ficción, tuviera lleendo tola mio vida, pero nunca pensare que podía escribir una novela. La cosa foi que cuando, un día, me senté y probé a facelo prestóme tantu que quedé plasmada. Perembargu nun yera consciente de lo que taba escribiendo, nun estudiare arqueoloxía o antropoloxía pero sabía cómo y ónde podía documentame. Mialma m’emocioné con aquella hestoria que me vieno a la mollera, de moldu que tola determinación y el propósitu que, tiempo atrás, dedicare al trabayu, la casa, la escuela, y el cuidáu de los neños, centrélo na escritura y, nun periodu de cuatro meses, tuvi escribiendo de 12 a 16 hores diaries. El mio home yera'l que s'ocupaba de too, pa que yo pudiera escribir.

Depués del ésitu del so primer llibru, Auel yá tuvo perres pa poder viaxar a Europa y contemplar, por si mesma, les reliquies prehistóriques. En Cabrales tomó notes pal últimu llibru de la saga, pero dixo que tamién entamare a interesase por cómo foi que, al cabu de millones d'años como cazadores, decidimos trabayar la tierra, semar plantes y domar animales pa que nos ayudaren. 

Tou apunta a que Cabrales foi, pa l'autora, el puntu final d'una fabulosa hestoria y l'entamu d'otra non menos apasionante. Jean Marie Auel, asina lo dexaba entever cuando foi despidise, al concluyir la visita. Dixo que viere, pel mundu alantre, milenta cueves y munchos pueblos de montaña pero que la so estancia en Cabrales fuere ún de los momentos máxicos de so vida. Que fueren díes que xamás escaecería.

Equí, mientres tuvi en Cabrales, sentíme, daveres, como nel paraísu. Sentí como si los homes y les muyeres que vivieron na Covaciella, na dómina prehistórica, entovía siguieren ehí asestándome, tapecíos tres la vexetación y los árboles, mientres tomaba les fotografíes y les notes que llevo pa casa. Mialma que llevo un tesoru conmigo, llevo’l tesoru d’Asturies, una tierra y una xente que voi tener siempres presente y nun voi escaecer nunca na vida.

 Milio Mariño / Del llibru, entá, inéditu, Tuvieron nel Paraísu


2 comentarios:

Milio Mariño