viernes, 12 de mayo de 2017

Animalaes

El mio camentario de los xueves en Noche tras Noche de la RPA

El mi lio d'esta selmana ye por un casu que veréis… El Xulgáu de lo Penal númberu 2 d'Uviéu acaba de condergar a nueve meses de cárcel a un home por abandonar a una pollina en Llanes. El procesáu tendrá de pagar, amás, 1.004 euros a una clínica veterinaria que la atendió, anque nun pudo salvala pos la pollina morrió el 11 de marzu del añu pasáu. Tuviera dos meses a l’albentestate, abandonada na localidá de Lledias, ensin agua, nin comida, nin un llugar p’acovecese.

Entá me paez poca la condena y la factura que tien que pagar el dueñu de la probe burra. Yo, avezo a tar sollerte a los procesos por maltratu de los animales. Cas vez hai más casos y gústame que s'escuerran y se condérguen los abusos nesi sentíu.

De toes formes, queda muncho por facer pa que síamos un país civilizáu nel tratu colos animales. Van tener que pasar munchos años hasta que, nos encierros de San Fermín, sían los mozos los que salgan de la corrolada y los toros los que se dediquen a escorrelos, con un periódicu atáu al rabu y los cuernos dispuestos por si se desvíen de los cabestros. Y más tiempu entovía pa que, en Tordesillas, El Toru de Vega escuerra al asesín del toru del añu anterior y lu acose, nun caleyón ensin salida, hasta que consiga cornialo bien corniáu y llogre como recompensa los sos atributos viriles.

Nun toi poniéndome radical. Abogo por que los animales tengan derechos, como'l de nun ser torturaos, y non lu maquillo con coses como dexa-yos que tengan accesu llibre a determinaos sitios. Quiero dicir que considero prioritariu que nun sufran maltratu y qu’eso nun tendría de tapase con otres coses.

Por exemplu, faise muncha publicidá de que ca vez son más los hoteles qu'almiten perros y anuncien servicios específicos pa ellos: dende spa hasta psicólogu. Tamién va n'aumentu'l númberu d'establecimientos y tresportes públicos que permiten l'accesu de mascotes acompañaes polos sos dueños.

Los madrilanos yá puen viaxar nel metro col so perru. Y más vos digo. Inditex, va tiempu qu'informó que cualesquier pue allegase a les sos tiendes acompañáu de la so mascota, siempres qu'esta nun torgue que'l restu de los veceros se siéntan cómodos. Una alvertencia que me paez ociosa porque: ¿A qué persona pue cafia-y qu'un mastín apruza nel probador de la tienda, cuando ta probándose unos pantalones, o que daquién coincida, al so llau, na cola de la caxa con una boa enroscada al pescuezu o una iguana engaramada nel llombu? Tien que ser mui repunante pa fadiase por daqué asina.

Camientolo porque lo mesmo que digo una cosa digo la otra. Necesitamos menos midíes pa la galería y más aplicanos notres coses. Non me gusta que maltraten a los animales… Pero, al empar, tampoco ye pa dexayos que tengan llibre accesu a tolos sitios. Yá sé que nun tien que ver pero paez que va amestáu. Per una parte concedemos-yos más derechos y por otra siguimos dexando que los maltraten nos ruedos y nos encierros.

Milio Mariño

lunes, 8 de mayo de 2017

Trabajar para no vivir

Milio Mariño

Hay semanas que cunden mucho. Esta pasada fui a dos manifestaciones y lo hice con las manos en los bolsillos; sin pegatinas ni pancarta, bandera o globos. Anónimo. Como un bulto que ocupa medio metro cuadrado que, a lo mejor, son dos para los organizadores y unos centímetros para la Policía Local. Allá ellos. Para mí lo importante es sentir la sensación íntima de compartir el motivo de la convocatoria, sean quien sean los convocantes.

 Dicen que caminando se piensa mejor porque supone una desconexión que nos permite escapar de la idea de identidad y la tentación de ser alguien. Y, a lo mejor fue por eso que mientras subía por la calle La Cámara se me ocurrió que ganarnos la vida no debería ser tan difícil. Que, a estas alturas, debería bastar con tener un empleo y trabajar ocho horas. Pero resulta que trabajar y cobrar un salario es un privilegio y hacerlo durante ocho horas y, además, tener vacaciones un lujo que solo pueden permitirse unos pocos.
Hemos progresado tanto que aquello de que con un salario podía vivir una familia es prehistoria. Ahora se necesitan dos, como mínimo, y que los abuelos hagan de becarios y cuiden a los nietos durante doce horas al día.

Olvídense de vivir para trabajar y desechen, también, la idea de trabajar para  vivir. En lo que estamos es en trabajar y que no llegue para vivir. Los últimos datos sitúan a nuestro país como el tercero con más trabajadores pobres de la Unión Europea, solo superado por Rumanía y Grecia.
La gravedad del asunto es que el trabajo no sólo es un medio para conseguir dinero es, también, una forma de vivir. Llega a convertirse en el eje sobre el que cada uno vertebra y regula su vida y su sistema social. Por eso resulta aterrador que uno de cada seis trabajadores no gane para vivir y que los otros no sepan si al final de mes les despedirán o no puedan organizarse para defender derechos básicos como quedar de baja cuando están enfermos, disfrutar del permiso de paternidad o maternidad, o tener un horario digno.

La España que viene, y ya está aquí, es un país muy distinto al de hace unos años cuando, al parecer, vivíamos como no nos correspondía vivir. Cuando salíamos a cenar una vez al mes, podíamos disfrutar de un par de semanas de vacaciones y teníamos un coche y una casa propia. Aquello llevó al país a la ruina. Así es que empieza a construirse la España del futuro, donde se irán de vacaciones y comprarán casas y coches los que tengan dinero. Los demás tendrán que ir sobreviviendo cada cual como pueda. Los datos favorables del paro, tan pomposamente aireados, reflejan eso, que si nuestros hijos quieren tener un empleo será a costa de ser más pobres que sus padres.


Lo sorprendente es que la gente no se lo cree. Aún espera el milagro. Por supuesto que no voy a decir que por manifestarse el 1 de Mayo se arregle el problema pero, en muchos casos, no solo se es pobre por cómo se vive sino también por cómo se piensa. La abulia y la complicidad con las que asistimos a esta debacle son asombrosas.  Nunca, como ahora, hemos sido tan dóciles. No nos dejan ganarnos la vida y apelamos a que sea lo que dios quiera.

Milio Mariño / Artículo de Opinión / Diario La Nueva España

viernes, 5 de mayo de 2017

Otru añu caleyando por Uría

El mio camentariu de los xueves en Noche tras Noche RPA

El mi lio d'esta selmana nun pue ser otru que'l de la Selmana de les Lletres Asturianes. Mañana vienres, a les siete y media la tarde, voi dir pali que pali, dende la Estación de la Renfe, cai Uria alantre, hasta'l teatru Campoamor, entemecíu ente un montón de xente, quiciabes non muncha, cola que voi xuntame otru añu más pa reivindicar la oficialidá del asturianu. Pa pidir el respetu y la reconocencia del nuesu idioma porque creo que tengo la obligación de defender una llingua que nació va mil años y quier vivir otros tantos, o más.

Asina ye. Niégome a escaecer les palabres coles que los mios antepasaos foron nomando lo qu’afayaben los sos güeyos… La xente, les coses, los pueblos… Tou. Niégome a matar eses palabres que, pa mi, son sagraes y quiero que los mios ñetos les conozan y les usen. Quiero que l'asturianu siga viviendo nellos. Y quiérolo ensin imposiciones… Ensin que signifique imponer a naide que lo tenga que falar… Pero esa llibertá que doi pa falar, caún, como quiera, tamién la quiero pa lo nueso. Pa que non m'obliguen a tener que falar nun idioma que nun ye'l míu.

Díxilo cuantayá y non m'importa volver díxilo. Dígo-yos, a los que manden, que nun val siguir mirando pa otru llau cola sida falsa de que la llingua asturiana malpenes tien sofitu social y nun cuenta con una mayoría abonda que la sofite pa ser oficial. Ehí tán los estudios fechos polos espertos, que lu desmienten bien desmentíu… Dicen que los asturianos queremos mayoritariamente que l'asturianu se reconoza como llingua oficial. Pero como dixo aquel: de pocu val lo que digan los espertos si los inespertos son los que tomen les decisiones.
Asturies pue ser perfechamente billingüe… Nun pasa nada. Bonu si pasa, pasa que munches coses vamos poder diciles pol so nome.

Perdonar el tonu y la parrafada. A lo meyor igual pensáis que toi enfadáu… Nomenón, que voi tar… Solo que me da rabia qu'haya tantu pa munches coses… Que s'esbardie tiempu y dineru  atendiendo a lo ayeno y que sían roñosos pa lo nueso… Qu'a los que manden se-yos enlléne la boca diciendo que son asturianos y depués s’achánten a la hora de defender daqué tan importante como'l nuesu idioma.

Nun sé si mañana vamos ser cuatro mil o cuatrocientos los que vamos colar, un añu más, cai Uria alantre pero naide va ser a soterrar esta llingua si siguimos na llucha entretexendo'l respetu y la reivindicación intelixente de lo que significa falar n'asturianu. Y lo meyor de too ye que voi ser ún de los más vieyos de los que vaigan mañana a esa manifestación. La mayoría son xente mozo perbién formada y con mui bon humor. Asina que yá lo sabéis, mañana a les siete y media si pasiáis pola cai Uria hasta'l Campoamor váis tener la oportunidá de ser y sentivos más asturianos que si esperáis, en casa, a ver la manifestación pola televisión.

 Milio Mariño

viernes, 28 de abril de 2017

Lleña al fueu

La mio collaboración de los xueves nel programa Noche tras Noche de la RPA

El mio lio d'esta selmana ye polos incendios. Por esa cantidá d’incendios que llegó a afeutar a venticuatro conceyos ya caltener activos, de forma simultánea, na menos que 39 focos distintos. Los cálculos apunten a que van ser más de 2.000 les hectárees quemaes nos cuatro grandes incendios del occidente. El de Grandas de Salime; los de Bustantigu y Villalaín, nel conceyu d'Ayande, y el de Valvaler nel conceyu d’Ibias.

Dempués de too, menos mal que camudó'l tiempu. Que dexó de facer sol y vientu y llegó un pocu d'agua porque si non inda tendríemos una bona parte d'esos montes quemando. Naide pon en dulda que nun se regatiaron esfuerzos, pero les quemes yeren tantes que nun se podía emprestar a toes l'atención que precisaben.

Tamién el branu pasáu se produxeron quemes como estes… Quemes que tienen tola pinta de ser intencionaes. Pero resulta que no que va d'aquelles quemes a les d'esta primavera non se fixo na… El gobiernu del Principáu yá nun ye que nun se-y ocurriera na sinón que nos traxo un cambéu de la Llei de Montes, aprobada pol Parlamentu asturianu fai malpenes un mes, a propuesta del PP, que permite l'aprovechamientu a les camperes quemaes.

Ye como echar lleña al fueu. Ye un disparate que yá se-y ocurrió a Rajoy cola criticada Llei de Montes de 2015 que dexa recalificar les árees quemaes pa mayor gocie y esfrute de los pirómanos.

El coronel de la Guardia Civil Javier Almiñana rellaciona les quemes col cambéu de la Llei de Montes, pero dende'l PP acaben de salir al pasu diciendo que nun tien na que ver, que pensar eso ye un disparate.

Disparate, pienso yo, ye dexar que puea aprovechase la superficie quemada… Antes prohibíase precisamente por eso, pa evitar tentaciones.

Convién tener en cuenta qu’estes quemes son n'abril, non n'agostu… De mou que tien qu’haber dalgo nun funciona na preservación de los montes y les zones rurales… Que, por ciertu, son los valores que más apurren a la maltrecha economía de la rexón, como atractivu turísticu.

¿A qué dediquen la so xestión, y el dineru de toos, si nun son capaces de protexer los montes con más eficacia…

Nun se discute qu'hai pirómanos, siempres los hubo… Pirómanos qu'aprovechen la nueche pa dexar artefactos nel monte más o menos asitiaos, pa qu'enciendan a una hora… Eso sabese pero si amás ponemos l'aliciente de que les superficies quemaes puean aprovechase….

Namás tenemos que fixanos na Comunidá Europea… Según una norma, que se conoció esta selmana, la superficie afeutada polos fueos nun pue computase pa pidir subvenciones de los fondos.

Por qué n'Europa lo faen asina…. Y equí echamos más lleña al fueu?.... Mialma que non me lo esplico.

Milio Mariño

viernes, 21 de abril de 2017

Fiestes que clamen al cielu

La mio collaboración de los xueves nel programa de la RPA Noche tras Noche

El mi lio d'esta selmana ye con delles fiestes. Llegó la primavera y vieno cola folixa de tolos años… Cola Selmana Santa, La comida na cai d'Avilés, Los güevos pintos na Pola, La Flor en Grau y una fiesta rociera qu'anuncien en Llanes, allá pa xunu, coincidiendo con San Xuan, y ta llevantando munches crítiques nes redes sociales.

Asina ye. L'Asociación de Xarres y Caballos del Oriente d’Asturies acaba d'anunciar el Primer festival Rociero de Llanes cola promesa de diversión a embute y el platu fuerte de dos actuaciones: Los Chunguitos y Azúcar Moreno. Ehí queda eso.

Munches de les crítiques arramaes n'internet acusen a los organizadores del festival rociero de competir coles sociedaes de festexos d'otres localidaes de la zona qu'esos díes celebren la festividá de San Xuan. Pero los organizadores de la fiesta andaluza deféndense y dicen que solo quieren ufiertar daqué distintu pa los llaniscos y los visitantes. Qu'a ellos tamién-yos gusten les fiestes tradicionales y qu'una cosa nun ta reñida cola otra.

Reñida nun sé si tará pero una Fiesta Rociera ye a lo nueso como un güevu a una castaña. Hai que reconocer qu'eses fiestes andaluces cada vez tienen más tirón equí n'Asturies. Pa muestra, ehí ta la esitosa Feria d'Abril de Piloña… Pero qu'esa fiesta convoque a muncha xente nun mos quita de dicir qu'esi tipu de fiestes van en contra de la nuesa cultura y suponen la perdida de la identidá asturiana.

Son fiestes que podríemos llamar artificiales, fiestes que nun respuenden a los usos y costumes nin a una demanda popular, sinón a la idea de facer negociu y yá tá. Lo cuál, analizáu dende'l puntu vista cultural, carez de too interés. De manera que ye de suponer qu'esos festexos nun tarán subvencionaos polos Conceyos, porque si destinaren dineru públicu pa ellos, amás de criticable sería de xulgáu de guardia.

Pos anda que nun tenemos coses que festexar n'Asturies antes d'importar una fiesta andaluza. Pero, polo visto, somos los meyores comprando lo que vien de fuera y los peores vendiendo lo nueso.

Dígolo como lo siento. Ablúcame que n'Asturies trunfen estes fiestes foranes. Dexo aparte'l sentíu relixosu non ensin antes cuntar que, por exemplu, tresformar la Virxe de La Cueva, nuna improvisada Virxe del Rocio paezme un pecáu tan grande que nun atopo penitencia que lu redima.

Toi d'alcuerdu en que cada vez celebramos más fiestes importaes. Ehí ta Halloween, que vien ser a lo nueso como si los americanos celebraren encierros de San Fermín poles cais céntriques de Nueva York.

Pero, fuera bromes… Mialma que nun ye lóxicu que n'Asturies se celebren fiestes rocieres nin Feries d'Abril. Paécenme atentaos contra la nuesa cultura, el nuesu patrimoniu y tamién el bon gustu. Si siguimos asina non m'estrañaría qu'a cualesquier se-y ocurra celebrar el 4 de xunetu… que ye’l día la independencia d'Estaos Xuníos. Son capaces…

Milio Mariño

lunes, 17 de abril de 2017

Humor clandestino

Milio Mariño

No hay gracioso, profesional o amateur, que estos días pasados no se haya apuntado a la campaña de chistes sobre Carrero Blanco, el Valle de los Caídos y el Franquismo. El contenido daba lo mismo, lo importante era la dimensión heroica de enfrentarse a los jueces que han decidido judicializar cualquier referencia a esa broma de que España fuera una dictadura durante cuarenta años.

Lo curioso del caso es que los chistes que han merecido la atención de los jueces son chistes malos. Chistes que, a quienes ya somos mayores, nos hacen poca o ninguna gracia, tal vez, por lo que dice la catedrática de biología molecular Natalia López. Porque el sentido del humor necesita una buena gestión de las emociones y los jóvenes, que son quienes más se han prodigado, tienden a procesar las emociones de una manera desproporcionada; esperando muchísima recompensa de cosas que no son para tanto.

De todas maneras, que los chistes me hayan parecido malos, no quiere decir que aplauda que a sus autores los metan en la cárcel. Los jueces deberían saber que sobre los mecanismos del humor hay muchas teorías. A veces, basta con ver algo que no tiene sentido, o no esperábamos, para que nos riamos a carcajadas. Por ejemplo: si en un entierro resbalan los que llevan al muerto y acaban patas arriba, en el suelo, apuesto que se ríen desde el cura hasta los parientes en primer grado. Es lo que suele pasar con las situaciones negativas, que muchas veces somos incapaces de inhibir la risa porque el humor emerge del dolor o de algo que no es, para nada, correcto. Parece un contrasentido, pero así es como funciona nuestro cerebro. Coge algo horrible y lo convierte en estúpido.

Esto que se dice, del humor y el dolor, no es nuevo, todos lo sabemos, de modo que no creo que sea exagerado pedir que los jueces también lo sepan y tengan la misma madurez que el resto de los ciudadanos. Acepto que, debido a su exposición prolongada a la extravagancia de algunos casos, estén más expuestos a las diarreas mentales, pero se les supone al tanto de que humor y enaltecimiento del terrorismo no hacen buena pareja, a pesar de que ambos partan del absurdo. Por eso no se entiende que se empeñen en juntarlos. Es como si alguien hubiera pensado que puede ser una coartada para recordarnos el olvidado olor de la censura.

Las histéricas reacciones, a cuenta de esos chistes, tienen un aire viejuno que nos lleva a sospechar que el pasado, para algunos, todavía pesa más que el futuro. Un futuro en el que sería impensable que tuviéramos que volver al humor clandestino. A los viejos chistes que contábamos en voz baja para no acabar en la cárcel.

En esas estamos. Esa parece la pretensión de la Audiencia Nacional y de algunos jueces y fiscales. Por lo visto, un porcentaje elevado de su abnegado trabajo consiste en vigilar y perseguir los chistes que circulan por la red, a pesar de que, atendiendo al Código Penal y a nuestra Constitución, no sólo no constituyen delito sino que no pueden constituirlo.

Pero fíate y no corras. Yo, por si acaso, cierro este artículo con aquello que dijo La Codorniz. “Regla de tres: bombín es a bombón como cojín es a X. Nota de la redacción: si nos cierran la edición, nos importa tres X”.

Milio Mariño / Artículo de Opinión / Diario La Nueva España

lunes, 13 de marzo de 2017

Del hazte oír al hazlos callar

Milio Mariño

Un día de la semana pasada se quejaron los de Hazte Oír y al siguiente los de la Asociación de la Prensa de Madrid. En los dos casos se aludía a la libertad de expresión. Y en los dos hay materia, de sobra, para hablar del tema, y del revuelo que se formó, sin que, a mí juicio, fuera para tanto. Lo digo en el sentido de acudir al Código Penal y pretender que los jueces impidan que alguien ejerza la libertad de expresarse. Y lo digo, también, en base a esa frase que atribuyen a Voltaire: "Aborrezco tus opiniones, pero aborrecería más que te impidieran expresarlas".

La tendencia, al parecer, no va por ahí. Ahora, lo que se lleva es exigir libertad para las ideas, pero solo para las que coincidan con las nuestras o las que consideremos, socialmente, admisibles. Las otras, las que nos irritan o nos incomodan, pedimos que las supriman. Que intervenga el juez y las silencie de un plumazo.

No hace tanto, las ideas y declaraciones públicas con las que no estábamos de acuerdo, las discutíamos y si había que combatirlas las combatíamos. Ahora no. Ahora nos ahorramos el esfuerzo de rebatirlas y pasamos a condenarlas directamente, que es mucho más cómodo. La prueba la tienen en ese autobús, con mensaje, que sacaron a la calle los ultra católicos de Hazte Oír. A mí, el mensaje, me parece estúpido, ridículo y ofensivo pero, por más que lo leo y lo vuelvo a leer, no encuentro nada que se asemeje a un delito. Y menos, aún, ningún motivo legal que justifique que pongan una mordaza a los autores.

Puedo pensar, y lo pienso, que es una pena que todavía haya gente con una mentalidad así sobre la identidad de género, pero si esa gente quiere pintar un autobús, con sus proclamas, está en su derecho. La democracia les ampara. Hace nada, tuvimos ocasión de oír lo que dijo ese cavernícola polaco que afirmó, en el Parlamento Europeo: “Las mujeres deben ganar menos que los hombres porque son más débiles, más pequeñas y menos inteligentes”. Eso dijo, y la solución no creo que sea taparle la boca e impedir que hable.

Con el aborto sucede algo parecido. Hay quienes piensan que es un asesinato y quienes pensamos que es un derecho de las mujeres. ¿Qué hacemos, mandamos a la cárcel a quienes no piensen como nosotros?

En cualquier caso, si digo lo que es obvio, que tenemos que respetar todas las ideas, no estoy diciendo que tengamos que cruzarnos de brazos. Las ideas que consideremos dañinas y reprobables tenemos que rebatirlas. Tenemos que cargar contra ellas, lo cual no significa que, aunque nos asqueen, no debamos respetar el derecho de las personas a defenderlas en público. La solución, creo yo, no puede ser, nunca, recurrir a la mordaza. Y en esto enlazo con la triste y desafortunada ley, todavía vigente, que impuso el PP y bautizamos con ese nombre.

Nuestra sociedad debe ser lo bastante madura, y lo es, como para convivir con mensajes hirientes sin tener que forzar la intervención de un juez. Sobran las prohibiciones y las medidas paternalistas. Y no porque los de Hazte oír merezcan la menor consideración o condescendencia sino porque la libertad de expresión supone un ejercicio de responsabilidad del que haríamos dejación si recurrimos al feo y anti democrático: hazlos callar.

Milio Mariño / Artículo de Opinión / Diario La Nueva España