viernes, 26 de enero de 2018

Falando de reis y osos

La mio parrafada de los xueves en Noche tras Noche

El mi lio d'esta selmana ye por dos noticies que casi coincidieron nel tiempu y, en principiu, paez que nun tienen que ver. Per un llau, el rei Felipe VI vieno a celebrar el so 50 cumpleaños n'Asturies y fíxolo visitando les instalaciones que la Central Llechera Asturiana tien, en Granda, na Pola de Siero. Y per otru, resulta que la visita real casi coincidió cola muerte de la osa Tola, que la probe morrió, fai güei ocho díes, de muerte natural pos yá tenía 29 años, que según los espertos son munchos años pa lo que ye la vida d'un osu.

Foi una coincidencia… Pero como yá me conocéis y sabéis que me gusta xuntar les coses, por aquello d'a ver lo que pasa… Pos xunté la presencia del rei y lo que signifiquen los osos p’Asturies y pa la familia real.

Xuntándolo asina, primero taría aquel desgraciáu incidente protagonizáu pol Rei Favila, que la so muerte dalgunos atribúin a un osu pardu, pero que según los espertos nun hubo tal osu… Al paecer foi'l so cuñáu Alfonso, amarutáu con una piel d'osu, quien lo cosió a puñalaes.

Otra custión que tendría que ver con reis y osos foi lo que-y asocedió al padre del rei Felipe, al Rei eméritu Juan Carlos, con aquel osu pardu llamáu Mitrofán, a quién según el xefe de guardabosques rusu Serguei Starostín, enfilaron con miel y vodka pa que'l rei pudiera cazalo, ensin peligru nengunu, nuna viesca de Rusia.

Yeren otros tiempos… Yá sé que d’esto últimu nun fai tantu, pero'l mundu evoluciona y les coses camuden hasta’l puntu de qu'agora los osos muerren, como quien diz, na cama… Y los reis celebren el so cumpleaños afalagando una vaca. Foi lo que fixo'l rei Felipe na Pola de Siero. Afalagó una vaca y dixo que quería dar el so sofitu a los ganaderos asturianos.

Y mialma que lo celebramos. Celebrámoslo anque temos un pocu murnios pola muerte de la osa Tola.

Tola morrió fai güei ocho díes na so osera de Proaza. Foi una osa que se fixo famosa primero porque quedó güérfana, con cinco meses, cuando dos cazadores furtivos mataron a la madre. Depués la fama aumentó cuando tolos medios, incluyida la televisión, sopelexaron aquel romance col osu cántabru Furaco. Un romance qu'acabó cola retresmisión del actu sexual qu'apaeció en tolos telediarios ensin que les televisiones se cortaren nin un pelu. Ye más llegaron a poner a Tola como exemplu, en comparación cola so hermana Paca, que se negó a pasar pol aru y nun aceptó los requilorios del machu cántabru.

Asina qu’esta selmana pasada tuvimos de funeral y de cumpleaños. Tuvimos con un rei que vieno a Asturies a afalagar una vaca y con una osa que coló pal cielu. La vida ye eso. Ye un amiestu de llutu y fiesta… de rises y de sollutos.

Milio Mariño

lunes, 15 de enero de 2018

Días tontos

Milio Mariño

Nunca sabe uno cuando surge ese día estúpido en el que hace lo que no debería hacer. Aquello que luego no acierta a explicarse cómo fue que lo hizo y si pudiera retroceder seguro que no volvería a hacerlo. Debe ser, imagino, que hay alguna fuerza interior que puede más que la razón y, en un momento dado, nos obliga a elegir lo que no queremos. Algo así debe ser porque no se me ocurre otra cosa para explicar esos errores que, a veces, cometemos y pueden costarnos, incluso, la vida. Solemos echarle la culpa al azar, o la mala suerte, pero lo cierto es que no sabemos qué mueve ese impulso que nos desvía de adoptar la decisión correcta y nos empuja a cometer la imprudencia. Ahí están esos casos, en apariencia, absurdos que han sucedido hace poco y demuestran que muchas personas sensatas pueden tener un momento tonto y que ese momento puede acabar en tragedia.

Nuestras decisiones no siempre se guían por la racionalidad. De la estupidez nadie se libra. Eso decía Carlo M. Cipolla, que analizaba el comportamiento humano, asegurando que siempre subestimamos las consecuencias de nuestros actos estúpidos. Creo que lleva razón, de ahí que no estaría mal que nos planteáramos si no habremos dejado de cuidar de nosotros mismos hasta el punto de despreocuparnos, casi, del todo y exigir a las autoridades que nos impidan que hagamos cualquier tontería.

¿Es suficiente con una cinta de plástico, avisando del peligro, o hay que poner una valla de tres metros para que nadie pueda pasar al otro lado? ¿Basta con avisar de que nevará de forma copiosa o hay que requisar las llaves del coche a quien esté dispuesto a emprender el viaje sin tomar precauciones y aun a riesgo de quedar atascado en la nieve? ¿Deben movilizarse todos los medios para rescatar a una pandilla de amigos que apuesta por subir a L’Angliru, la noche del seis de enero, en camisa y playeros, o conviene advertirles de que el 112 no está para sacarlos del atolladero cuando la broma no sale como pensaban?

Cada caso tendrá sus matices y admitirá, seguramente, varias interpretaciones pero eso no quita para que reflexionemos sobre la necesidad de fijar límites en cuanto a la responsabilidad que nos corresponde y lo que cabe exigir a las autoridades.

Todo indica que nuestra sociedad parece haber optado por desafiar al riesgo, antes que por prevenirlo. La realidad demuestra que somos más propensos a asumir mayores riesgos que a respetar las advertencias, las cautelas y las limitaciones. Hemos evolucionado hasta tener una especie de confianza suicida en que, hagamos lo que hagamos, nunca pasará nada. Y, si pasa, para eso somos una sociedad moderna y civilizada, para que las autoridades mitiguen las consecuencias y lo más grave que se produzca sea un susto sin trascendencia.

Una explicación bondadosa, para este tipo de conducta, tal vez haya que buscarla en el alto grado de confianza que depositamos en las autoridades. Es como si pensáramos que cualquiera puede tener un día tonto y también sería mala suerte que, precisamente, ese día no estuvieran ahí para salvarnos. Pero puede ser que no estén o no lleguen a tiempo. Así es que conviene hacer caso a las advertencias y cuidar de nosotros mismos. Un día tonto puede tenerlo cualquiera pero si estamos avisados sería imperdonable que nos pasáramos de la raya.

Milio Mariño / Artículo de Opinión / Diario La Nueva España

viernes, 29 de diciembre de 2017

Inocentes

La mio parrafada de los xueves nel progrma Noche tras Noche de la RPA

El mi lio d’esta selmana va cola fecha. Como sabéis, güei ye’l día los Inocentes. Esi día nel qu’avecen a gastase bromes como colocate un moñecu de papel na espalda o atopar noticies falses que los periódicos faen pasar por verdaes. Pero, claro, a estes hores, col día casi acabáu, tendría pocu sentíu qu’intentara davos la inocentada. Si fuere pola mañanina tempranu, que ye cuando tamos despreveníos, entovía. Agora ya tais al tantu y tendría difícil inventar una trola creyible.

De toles maneres, nun van perhí los tiros. Nun tuvi nin tengo intención d’estrumir la mollera pa metévosla doblaba y que llueu, al final, pudiéremos echar unes rises a cuenta de que creyerais la inocentada. Dándo-y vueltes igual lo llograba, pero non lu intenté siquiera porque lo que me llama l'atención, de lo que güei se celebra, ye’l significáu qu’avezamos dar a la pallabra inocencia. Ye qu'oxala qu’esta sociedá nuesa nun tracamundiara los términos y llamara inocente, inxenuu o inclusu bobu, al que va pola vida ensin malicia denguna.

Si lo pensáis un pocu, resulta que la pallabra inocencia ye d’eses pallabres que, al paecer, tienen edá. Tá bien vistu que los neños seyan inocentes pero llueu, cuando crecemos y nos facemos adultos, ya nos pasen a otra estaya. Ya dan por fechu que s’acabó la inocencia y tenemos que saber cómo ye la realidá y la verdadera naturaleza humana. Lo cuál sinifica que nun tenémos otru aquello qu’aceutar y reconocer que la realidá ye fea y que, en xeneral, hai más xente mala que bona. Que’l mundu nun ye un camín de roses y que nun pues dir d’inocente pola vida, porque si vas asina van date hosties hasta nel carné d’identidá.

Esa ye la realidá… La realidá ye que nun pues, nin te dexen, ser inocente. Inocencia sinifica bondá, y lo que te dicen ye que tíes que tener maldá. Que nun pues dir perhí pensando que les coses son como paecen. Que non, que tol mundu miente, escuende cartes baxo la manga y tu tíes que defendete.

Y si nun quies…? Si quies ser inocente… ¿Qué pasa? ¿Si a estes hores lleves un moñecu colgáu na espalda y nun te dio pola gana quitalo…? Qu’habrá xente que s’escoyone de risa?…. Pos que se ría…

Dígolo asina porque pienso que si nun conservamos, siquiera, una dosis mínima, un plizcu d’idealismu, inocencia ya inxenuidá, será difícil que podamos ser felices. Tampoco quiero dicir que traguemos con too. Inocencia nun sinifica inorancia. Sinifica una especial llucidez pa ver les coses a to manera y nun dexate manipular.

Por eso, qué queréis que vos diga… Ya sé que, pa munchos, ser inocente ye un defeutu mui grande, pero pa mi ye una gran virtú. De mou que ya lo veis… A estes hores de la nueche y yo tocando’l tambor. Redoblando pola inocencia anque nun se lleve esta canción.

Milio Mariño

viernes, 15 de diciembre de 2017

La mar y la navidá

La mio parrafada de los xueves nel programa Noche tras Noche de la RPA

El mi lio d'esta selmana tien que ver cola mar y la navidá. Tien que ver porque fai güei ocho díes, a esta mesma hora, Felipe y Miguel, taben los dos na mar, a trés milles del Cabu Peñes, cola agua pol pescuezu y agarraos a la proa d'un barquín pequeñu, apenes cuatro metros y mediu, pidiendo socorru. Tuvieron asina dolce hores… Dolce hores, de nueche y na mar del Cantábricu. Xusto hasta l’otru día pela mañana, que foi cuando, por fin, pudieron rescatalos.

Dolce hores garraos práuticamente a nada, n'alta mar y de nueche son munches hores, tien que facese mui llargu.

El casu qu'ayer Felipe y Miguel abandonaron l'Hospital de Jove y lo primero que dixeron foi que cuando taben na mar, cola agua al pescuezu, nun paraben de dase ánimos l'unu al otru. Seguro que nun van escaecer esa nueche nin el momentu en que los rescataron. Agora vuelven a casa contentos y dicen que casi en plena forma y dispuestos p’adientrase de nuevu na mar… qu'amás d'oficiu ye una pasión pa estos dos pescadores.

Pa min son dos fazañes: la d'ellos por caltenese a flote y la quienes llograron rescatalos, pero si m’apetez camentalo nun ye solo por eso. Ye porque tamos a una selmana y picu de la navidá, de la famosa cena de Nuechebona, y como siempre falamos muncho del pescáu y del mariscu y de los precios qu'algamen por estes feches. Falamos muncho del preciu y poco del riesgu.

Si yá sé que los pescadores, d'esi preciu ven solo una parte y nun ye la más grande. Pero más al mio favor… Más pa mirar al cielu y la mar, dende la oriella, y convidavos a pensar que cuando’l tiempu se pon gafu y vemos eses foles xigantes, neses condiciones hai quien se mete nuna lanchina de cuatro metros y mediu y sal a pescar. Y tamién los hai qu'arriesguen la vida polos cantiles pa coyer eses percebes que van llucir llueu na mesa p'arguyu de los anfitriones.

Lo de Felipe y Miguel…. Y lo de tantos otros qu'arriesguen la vida na mar pue sirvinos pa pensar que'l pescáu y el mariscu nun se cueyen, precisamente, nel muelle. Salir a pescar, o a coyer mariscu, por estes feches nun ye un negociu ye la única forma de vida que tienen dalgunos.

Asina que nun sé a vosotros pero, a min, dende'l calorín que fai equí dientro dame respigos pensar como tará agora la mar. Tará d'un fríu que pela mientres nós tamos contentos y arrodiaos de lluces de colorinos esperando la Navidá. Esperando vivir esi cuentu de tolos años. Ye un cuentu que presta pero préstame, inclusu, más que Felipe y Miguel volvieren a casa sanos y salvos. La so aventura y pa cuntalo… pue quedar como'l meyor cuentu de navidá esti iviernu.

Milio Mariño

viernes, 8 de diciembre de 2017

Lo que val un asturianu

La mio parrafada de los xueves nel programa Noche tras Noche de la RPA

El mi lio d'esta selmana ye d'eses coses que si non les dices revientes. Llevaba dándome vueltes dende facía dos o trés selmanes y nun principiu dexáralo pa prau por aquello de non lliala cola rodiella de Cataluña, pero cuando vi que los presidentes d'Asturies, Galicia y Castiella y Llión, axuntábense n'Uviéu y clamaben contra la financiación autonómica, nun pudi pasalo por altu y dexalo como si nada.

D'eso se trata, de la desigualdá de tratu na financiación autonómica. Dalgo que nun ye d'agora, que yá vien de llargu, pero resulta que si en cuenta de correxílo entovía lo ponen peor ye cuando unu s’enciende y esplota llenu de rabia.

Tamién esplotaron, pero cola boca pequeña, los presidentes d'Asturies, Galicia y Castiella, qu'esti llunes n'Uviéu, trataben de ponese d'alcuerdu en trés custiones nes qu'anden a la par: la llucha contra los incendios forestales, el declive demográficu y los planes de reforma de la financiación autonómica.

Dicía que falaron cola boca pequeña porque los trés pertenecen a partíos políticos, dos al PP y unu al PSOE, que tuvieron d’alcuerdo col cupu vascu… Con eso de que se rebaxe la cantidá qu'Euskadi va tener que pagar al Estáu en conceutu de Cupu, los próximos cinco años…. Que, pa nun andar enredando y que lo tengáis claro supón, según los últimos datos publicaos pol Ministeriu de Facienda, qu'Asturies recibe del Estáu, al añu, 2.249 euros de financiación per cada asturianu mentes que los vascos, pol mesmu conceutu, reciben 4.654 euros.

Yá sé que l'agraviu nun ye solo con Asturies que tamién hai diferencies importantes con otres comunidaes autónomes. Pero equí tamos falando d'Asturies y la diferencia ente lo que recibe, del Estáu, un asturianu y un vascu son 2.407 euros per añu… Recibimos la metá menos, una cifra qu’entovía pue aumentar cola rebaxa del Cupu.

Cuando los datos son asina de claros pocu más hai que dicir. Hai que preguntase, si acasu, por qué los Presidentes d'eses trés Comunidaes Autónomes protesten pola inxusticia y resulta que los partíos políticos a los que pertenecen acaben d'aprobala nel Congresu los Diputaos.

Supongo qu’agora entendéis la mio indignación del entamo. Pal Estáu, un asturianu val la metá qu'un vascu. Y la cosa nun acaba ehí porque eso que tán falando de camudar el modelu de financiación de Cataluña, como una ufierta pa solucionar el conflictu, nun ye otra cosa que da-yos más perres a ver si asina nun aportunen cola independencia.

Yá me diréis si nun ye pa tar indignáu. Resulta que'l País Vascu, col PIB per cápita más altu d'España yá nun ye que nun apurra nada, sinón que recibe fondos del restu d'España. Ye pa ponese d'un humor que te lleven los demonios. Pero tampoco quiero amargavos esti ponte festivu y estos díes tan guapos. Yo yá me desafogué y ehí queda eso.

Milio Mariño

viernes, 24 de noviembre de 2017

Les Térmiques y el Carbón

La mio parrafada de los xueves en Noche tras Noche

El mi lio d'esta selmana ye poles térmiques y el carbón. Por esi alcuerdo al que llegaron nel Congresu los Diputaos d'adelantar trenta años el zarro de les centrales térmiques que consumen carbón. Un zarro que taba previstu pal añu 2050 y acaben d'adelantalo, naide sabe mui bien por qué. Digo que naide lo sabe porque los mesmos partíos que lo refuguen n'Asturies fueron los que lo aprobaron en Madrid. Hai quien diz qu'ellí, nel Congresu, lo que pasó foi que s’equivocaron al votar. Daqué que nun tien qu'estrañanos porque los diputaos deciden les votaciones pulsiando dos botones, unu del sí y otru del non… Y eso ye complicáu… Ye fácil enquivocase porque namás tienen dos manes y una cabeza con tanto morgazu dientro que cualquier día españa y alluma la bóveda del Congresu como si fueren fueos artificiales. Asina que bonu, hai qu'aceutar que daveces s’equivoquen… Lo raro ye que nunca s’equivoquen a favor. Siempre lo faen en contra.

El casu qu’ente que los diputaos s’equivoquen, o non, y qu'Iberdrola acaba d'anunciar el zarro de la central térmica de Llada, yá tenemos otru problema pa celebrar agora per Navidá. Si porque nun son, solo, los 90 puestos de trabayu, que la central promete recolocar, ye que'l Musel va perder hasta un 20% del tráficu marítimu. Pol Musel entren cada añu alredor de cuatro millones de tonelaes de carbón con destín a les térmiques d'Asturies, Llión y Palencia, de cuenta que la conclusión ye cenciella: si nun hai térmiques nun hai tráficu y l'actividá amenórgase abondo.

La disculpa p'acabar coles térmiques y el carbón, el poco que yá queda equí y el que vien de sabe Dios, ye qu'apuesten poles enerxíes llimpies y renovables. Y que nos faen un gran favor con eso de dir quitando les emisiones de CO2, qu'allá, nel añu 2030 tienen que ser un 50% menos comparaes colos niveles de 2007. Y claro, cuando falen d'amenorgar la contaminación, a ver quién ye'l guapu que s'opón, por muncho que digamos que n’Asturies provoca un problema social y que'l control del preciu de la enerxía nun se sostién namás coles renovables.

Nun se discute que les centrales térmiques habrá que zarrales y que'l carbón pasará a la hestoria. Lo que choca ye que nun sé a qué vien que si había unos plazos y unes feches, que la Unión Europea afitaba nel añu 2050, agora decidan adelantales non un añu nin dos sinón na menos que trenta. Nun sé por qué tanta priesa….Un cierre aceleráu, y ensin alternatives, como se ta plantegando en Llada, va tener consecuencies bien graves pa l'actividá económica d'Asturies. Y nun valen esculpes. Nun val qu'equí digan non los que dixeron si en Madrid porque s’enquivocaron en pulsiar un botón. Tien qu’haber otra esplicación… Mui llistos yá sabemos que nun son pero fatos hasta esi puntu tampoco. Asina que lo menos que podemos pidir ye que nos digan la verdá…

Milio Mariño

lunes, 20 de noviembre de 2017

Esperanza de vida

Milio Mariño

Hace dos días, leíamos en este periódico que una vecina de Miranda, Etelvina Fernández, había cumplido 110 años. Una edad que produce vértigo y siempre nos lleva a la misma pregunta; a preguntarles, a los centenarios, qué es lo que han hecho para vivir tantos años. No sé lo que respondería Etelvina, pero la respuesta suele ser nada. Es lo que responden todos. No revelan ningún secreto ni ninguna fórmula mágica. Se limitan a decir que han pasado por penalidades, y momentos más o menos duros, y han vivido como han podido. Somos nosotros los que insistimos tratando de buscar algo que justifique lo que no justifica su respuesta. Nos cuesta aceptar que no se hubieran propuesto vivir tantos años y sospechamos que esconden el truco.

Pero no hay truco, son seres excepcionales que han llegado a la edad que tienen sin saber cómo ha sido. Y ahí los tenemos. Según la estadística, referida a enero de este año, en España hay 17.423 centenarios, de los cuales 471 viven en Asturias. La proporción, aunque aquí es mayor, suele ser de dos mujeres por cada hombre, y lo que también apuntan los datos es que aproximadamente la mitad gozan de buena salud y son independientes. Algo que, todavía, nos causa asombro por aquello de que, hace nada, vivir un siglo era impensable.

Ya no lo es. Los avances de la medicina han propiciado que seamos, cada vez, más capaces de vivir muchos años. De hecho, los científicos están planteando que la sociedad del futuro será diferente. Dicen que la reducción de nacimientos irá en aumento, de modo que seremos menos de los que somos ahora pero más longevos. Y, a este respecto, ven como muy posible que, en tres o cuatro generaciones, podamos alcanzar los 130 años de edad. Cosa que no será tan simple como que nos pongan una inyección milagrosa, o nos tomemos media tonelada de pastillas, y a vivir. Será una combinación de distintos tratamientos que aumentarán el índice de resistencia a la oxidación y mantendrán el metabolismo dentro de los límites de lo normal.

Sí damos por bueno lo que auguran los científicos, resultaría que el problema de la longevidad estaría medio resuelto. Digo medio porque en un mundo como el nuestro, en el que se desprecia la vejez, ya no vale, como solución, que solo consigan hacer que vivamos más años. En principio, tal vez fuera esa era la idea, superar la barrera de los cien, pero las exigencias han cambiado y lo que ahora exigimos es seguir pareciendo jóvenes hasta poco antes de morir. El enemigo a batir ya no es, solo, la edad, es el espejo. Queremos vivir más años pero haciendo que no se cumpla aquello que cantaba Alberto Cortez. “La vejez es la grave ceremonia de clausura de lo que fue la juventud alguna vez”.

En eso andamos ahora, deseando vivir muchos años pero, sobre todo, pidiendo que se retrase el momento de la vejez. La cuestión ya no es si la duración media de la vida humana aumentará en las próximas décadas. Que aumentará lo damos por hecho y pensamos que esa conquista no tendrá marcha atrás. Lo que está por ver es si conseguiremos posponer el envejecimiento hasta que cumplamos los cien. Ahora parece un sueño. No creo que ni Etelvina ni yo lo veamos, pero apuesto que habrá viejos jóvenes, casi con toda seguridad.

Milio Mariño / Artículo de Opinión / Diario La Nueva España