viernes, 31 de octubre de 2014

Llamen Halloween a la fiesta celta del Samain

Milio Mariño

La mio collaboración de los xueves nel programa de la RPA, Noche tras Noche.

El mi lio d'esta selmana ye qué nun pueo evitalo, ca vez qu’oigo dicir Halloween ruco los dientes de rabia. Nun hai cosa que más m'ofienda qu’esa pallabra y tolo que tan montando a costa d’una fiesta que forma parte de l’ancestral tradición asturiana, heredada de los celtes.

Lo que los americanos llamen Halloween, equí primero llamóse Samain y llueu los difuntos. Yera una de les fiestes más importantes, pos con ella celebraben el fin del branu y facíenlo con un gran amagüestu, y sidra duce, cerca d'una foguera, alredor de la cuál xuntábense los vecinos, a comer castañes y beber sidra, teniendo curiáu de dexar dalgo de sobra pa que tamién pudieren comer y beber los difuntos.

La protagonista d’esa nueche, de la nueche de difuntos, yera La Güestia, que salía de procesión coles almes en pena y llevaba un güesu humanu encendíu a mou d'antorcha.

Polos difuntos, lo qu’agora llamen Halloween, amás de comer castañes, beber sidra y xuntase alredor d’una foguera, pa cuntar hestories, había la costume d’asitiar calabaces, allumaes con una vela, nos cruces de los caminos y nes fasteres de los montes cercanos a les aldegues.

Tou eso foi perdiéndose porque taba prohibíu y persiguíu pola ilesia. Una ilesia qu’agora, al paecer, diz pocu, o nun diz nada, de la patochada yanqui y de toa esa parafernalia que ta invadiendo los chigres, les discoteques y los hoteles. Pero, lo más grave… Lo grave d’averes ye que nes guarderíes y nes escueles, tan faciendo creer a los neños que ye una fiesta que nació nos Estaos Xuníos, en cuenta dici-yos que vien de los sos güelos ya bisagüelos.

Esmolezme la capacidá de contaxo que tienen eses bobaes y la facilidá con que prinden y son aceptaes. Y esmolezme, más entovía, que la nuesa realidá colos muertos fuere banalizándose hasta'l puntu de que l'enclín actual ye a separtanos d'ellos, lo más posible, y estremalos de la nuesa vida social, anque caún lleve a los suyos por dientro.

A los muertos yá naide yos guarda llutu, nin se-yos tien demasiáu respetu, nin se procura nun falar mal d'ellos. Neso, mialma paez que toos camudamos bastante… Y hai qu’acéutalo… Lo que nun aceuto ye que les discoteques, los hoteles y los Centros Comerciales utilicen a los muertos como pretestu pa facer negociu organizando unes fiestes que maldita la gracia y el sentíu que tienen.

Ta claro que caún pue facer lo que-y pete. De toles maneres nun quedaría tranquilu si non vos dixera dalgo que forma parte de la vieya tradición asturiana y que, de xuru, nun saben los promotores del Halloween. Estos díes, agora polos difuntos, que non se-y ocurra a naide barrer pa escontra fora de casa, pos dicíen los celtes que quien barría asina, barría la felicidá y atrayía la desgracia.

Tais avisaos. Si dalguién lo toma por una bobada allá él… Más bobada sedría perder la felicidá por nun facer casu a lo nueso y enfotase nesi antroxu de payares qu’inventaron los yanquis.



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