martes, 21 de abril de 2015

Enamorarse a los 15 años, ahora, es delito

Milio Mariño

La primavera nos ha traído flores, nuevos aromas, buen tiempo, pájaros en celo y una reforma del Código Penal, ratificada por el Congreso hace unos días, que eleva a 16 años la edad mínima de consentimiento sexual en lugar de los 13, que era lo que estaba establecido hasta ahora.

Los mentores de la Ley, que entrará en vigor el próximo 1 de julio, dicen que pretenden reforzar la protección de los menores, pero todo apunta a que se trata de una nueva ocurrencia de la mayoría gobernante con la que el PP pone de manifiesto no solo que desconoce la realidad de la adolescencia y la juventud sino que sus diputados y diputadas, además de la sensatez, han perdido la memoria y se han olvidado por completo de lo que hacían cuando eran jóvenes.

Con todo, ya puede poner, el PP, las leyes que quiera que los jóvenes van a seguir relacionándose antes de esos 16 años que establece la nueva ley como edad mínima. Así que, en vez de proteger a los menores, lo que van a ocasionar es un lío tremendo porque cualquier chaval de 18 años es mayor de edad y si sale con una chica de 15, algo que es frecuente, que ha pasado siempre y no va a dejar de pasar, estará cometiendo un delito.

La situación que ponemos como ejemplo es absolutamente real, no se trata de plantear un supuesto imposible con el propósito de alarmar a los jóvenes y a sus padres. Hablamos de una ley que entrará en vigor dentro de tres meses y nadie sabe su alcance ya que por relación sexual puede entenderse, porque así es, un beso, una caricia o un achuchón ¿Es eso lo que penaliza la ley o deberíamos entender que los legisladores, cuando dicen consentimiento sexual, eliminan el contacto físico del juego amoroso y solo se refieren a si se llega hasta el final?

Deberían explicarlo porque los jóvenes no lo saben ni lo van a entender. Los jóvenes se enamoran no importa la edad, ni la condición, ni las expectativas de futuro... Se enamoran y se buscan y se desean, en la calle, en los bancos del parque o donde cuadre. Así que me gustaría que los legisladores explicaran a un par de jóvenes de 15 años que lo que están haciendo, tontear que es lo suele hacerse a esa edad, lo han convertido en delito.

Que dos adolescentes se quieran no puede ser nunca delito. Hacer leyes que convierten en delito lo que es normal entre adolescentes, lo que siempre ha existido y seguirá existiendo, solo sirve para generar problemas donde no los había. Para liarla de forma gratuita y demostrar que no se tiene ni idea de cuáles son los verdaderos problemas de la juventud y la adolescencia.

Dándole vueltas a este nuevo disparate que, para mí sorpresa, está pasando poco menos que desapercibido, no tuve por menos que acordarme de una canción que fue muy popular allá por los años sesenta del pasado siglo. Me refiero a “Quince años tiene mi amor” aquella canción que popularizó el Dúo Dinámico. Pues bien con la nueva ley en la mano la canción estaría haciendo apología de un delito. Ya ven lo que son las cosas, después de 36 años democracia los legisladores prohíben lo que era normal en plena dictadura franquista.

Artículo de Opinión / Diario La Nueva España

viernes, 17 de abril de 2015

El delitu de namorase a los 15 años

Milio Mariño
La mio collaboración de los xueves nel programa Noche tras Noche de la RPA

El mi lio d'esta selmana ye pola que pue lliase cola reforma del Códigu Penal que'l Congresu los Diputaos ratificó va unos díes. Con eso d'establecer en 16 años la edá mínima de consentimientu sexual, en cuenta d’a los 13 como taba hasta agora dende sabe dios cuando.

La Llei, que va tar vixente'l próximu 1 de xunetu, dicen que pretende reforzar la proteición de los menores, pero tien tola pinta de ser una nueva ocurrencia, otra más, de los nuesos gobernantes cola que ponen de manifiestu non solo que desconocen la realidá de l'adolescencia y la xuventú sinón que perdieron la memoria y escaeciéronse por completu de lo que facíen cuando yeren mozos.

De toles maneres, yá puen poner les lleis que-yos de pola gana que la xente xoven va siguir rellacionándose antes d'esos 16 años que marca la nueva llei. Asina que pue armase la de coyer porque con 18 años un rapaz ye mayor d'edá y si sal con una mocina de 15, dalgo de lo más normal, que siempre pasó y nun va dexar de pasar, nun va tar cortexando, va tar cometiendo un delitu, pervertiendo a una menor.

Mialma que nun desaxero. Entá naide esclario que quieren dicir los que fixeron la llei cuando falen de consentimientu sexual porque por rellación sexual pue entendese, y asina ye, un besu, un afalagu o un achuchón ¿Ye eso lo que se va a penalizar o hai qu'entender que los llexisladores, cuando dicen actu sexual quieren dicir llegar a la fin?

Querese nun pue ser un delitu... Como espliques a una pareyina de 15 años que lo que tán faciendo, tontiar que ye s’aveza a facer a esa edá, agora ye delitu. Los políticos tendríen que salir a la cai y esplicalo porque los mozos entá nun lu saben nin lo van a entender. Namórense nun importa la edá, nin la condición, nin les mires de futuru... Namórense y búsquense y deseyense y atópense, nes discoteques, nos bancos del parque y onde cuadre.

Facer lleis que convierten en delitu lo que ye normal ente adolescentes, lo qu'esistió siempres y va siguir esistiendo, namás val pa xenerar problemes onde nun los había… Pa enguedeyala de baldre y demostrar que nun se tien idea de cuálos son los verdaderos problemes de la mocedá y l'adolescencia.

Yá casi naide s’alcuerda de lo que voi dicir porque foi popular nos años 60 del sieglu pasáu y yá llovió… Pero cola nueva llei na mano tendríen que prohibir aquel cantar del Dúu Dinámicu que dicía “Quince años tien el mio amor”. Sedría apoloxía del abusu sexual. Asina que yá veis como ta la cosa… Dempués 40 años de democracia damos un blincu p’atrás y llegamos nun se sabe hasta onde porque ni na Dictadura taba prohíbiu namorase a los 15 años.

Lo buenu qu’agora, anque lo prohiban, van llevala pol rabu.





domingo, 12 de abril de 2015

Gal en Pravia

Milio Mariño

La curiosa hestoria del famosu y más que centenariu xabón Heno de Pravia tuvo'l so orixe nel restorán Lhardy de Madrid. Agustín Lhardy Garrigues, primero que cocineru y propietariu del restorán, fuere un pintor paisaxista, namoráu d'Asturies, y desfacíase n'aponderamientos falando de la colonia de Pintores de Muros del Nalón, onde tuviera, y de la estraordinaria guapura de la ría de San Esteban de Pravia.

Ente los munchos y bonos veceros del restorán taba Salvador Echeandia Gal, un vascu d’Irun, que punxera en marcha una fábrica de perfumes, na madrilana cai Ferraz. Salvador, amás de veceru habitual de Lhardy, yera amigu d'Agustín y na sobremesa de les comíes escuchaba sollerte les hestories qu'esti-y cuntaba sobre la ría del Nalón y San Esteban de Pravia.

Oyera tantes vegaes aquelles hestories que Salvador Echeandia Gal quixo aprovechar que taba n'Uviéu, promocionando los sos productos, pa conocer la maravía de la que falaba Lhardy, pero dio la casualidá que preguntando per Pravia nun llegó a San Esteban, llegó a Riberes, que nun ta a la vera la mar sinón averada al ríu Nalón y cerca de la otra Pravia, la del interior.

Aquella equivocación resultaría trescendental pos el camín que llevaba a Pravia escurría arrodiáu de praos onde los llabradores recoyíen la yerba que punxeren a ensugar pa utilizala llueu pel iviernu p’alimentar al ganáu. Aquel arume, a yerba recién cortao ensugándose al sol, prendó de tal manera a Salvador que namás llegar a Madrid punxo al so hermanu Eusebio a investigar cómo convertir aquel golor que traía en mente nun productu que pudieren comercializar.

Tardaron dos años. Salvador tuviera en Pravia nel branu de 1903, y en 1905, cola ayuda del so hermanu Eusebio, y dempués de munches pruebes, consiguió recrear lo que llamaba “l'instante asturianu” y convertilo nun xabón de tocador que marcó un finxu na historia de la perfumería n’España.

Pa crear el nomáu arume emplegóse, como ingrediente principal, la cumarina, un productu deriváu principalmente de la faba tonka, que yá usaba en perfumería el perfumista francés Paul Parquet.

Los franceses, precisamente, traxeren el xabón perfumáu a España presentándolo, per primer vegada, na Esposición Universal de Barcelona de 1888, pero hasta principios del sieglu XX nun se produxeron les tresformaciones sociales que xustificaren el xabón de tocador como un productu d'usu cotidianu. Hai que tener en cuenta que'l xabón fabricábase de forma artesana, con sebu y sosa cáustica, y que na mayoría de les cases d'España nun había aséu, nin agua corriente, nin vezos hixénicos.

El xabón marcó un finxu porque Echeandía Gal supo xuntar les propiedaes del productu. Llogró que'l so golor s’asociare al conceutu llimpieza, una bona presentación, un bon arume y una moderna aición publicitaria. Pa vistir la pástiella, recurrió a un envoltoriu afatáu con cañes d’olivo, dio-y el color mariellu del segáu al ensugase, y la pástiella foi verde como'l segáu al crecer.

La protagonista del primer cartelo publicitario del xabón Heno de Pravia, obra del dibuxante Federico Ribas, foi na menos que Madame Pompadour. Y ente la primer xente famosa que dixo en públicu q’usaba esi xabón ta la Reina Victoria Eugenia. Y perhí sigue’l Heno de Pravia, después de 110 años.



viernes, 10 de abril de 2015

Los ganaderos asturianos tan de mala lleche

Milio Mariño
La mio collaboración de los xueves nel Programa Noche tras Noche de la RPA

El mi lio d’esta selmana ye porque barrunto que los ganaderos asturianos deben tar de mui mala lleche. El final de la cuota lláctea y eso que dicen, que de les 2500 esplotaciones ganaderes qu’hai n’Asturies, ente 500 y 1000 cuerren peligru de desapaecer por causa de les dificultaes que van tener pa poder competir nun mercáu llibre, ye pa cabrear a cualquiera.

Yo, pa que voi a engañavos, de ganadería y de lleche, nun tengo nin puta idea. Desconozo esi mundu… La referencia que tengo ye de cuando veo a un agricultor o un ganaderu salir pola tele y siempre lu veo quexándose… Cuando nun ye porque xela muncho ye pol pedrisco, o poles inundaciones o porque va un mes que nun llueve… Siempre salen asina, diciendo que ye una ruina y que sobreviven de milagru.

Apuesto a que la mayoría les veces lleven razón, o quiciás toes… Nun sé. Pero voi dicivos una cosa… Anque nun sepa nada d’esa hestoria, anque te pez nesi mundu, ye de sentíu común pensar que, si como dicen, van paga-yos la lleche a 26 o 28 céntimos el llitru, mialma ye una miseria… Sobre too teniendo en cuenta que les empreses tán vendiéndolo a un euru y picu. D’alcuerdo que tienen que tratalo, envasalo y distribuyilo pero tampoco cuntamos los productos que saquen… La mantega, el yogurt y milenta coses.

Dicen les autoridaes que lo bonu de que quiten la cuota lláctea ye que los ganaderos van poder producir lo que quieran… Sedrá lo que puean porque’l 90 por cientu de les esplotaciones asturianes son d’aldega… tan en zones de montaña.

La cayida ensin parada del preciu la lleche, la presunta collaboración ente les empreses, que xeneró la multa de Competencia, y la postura de fuerza que tán plantegando eses mismes empreses, inclusu con coacciones y amenaces, nun barrunten que los ganaderos puean tener un futuru nada bonu.

El futuru dicen-yos que pasa, curiosamente, pola inversión, nun momentu nel que munchos perdieron cantidaes importantes de dineru, gastáu, va pocu, a xeitu perdíu. Amás, invertir agora tien l'inconveniente añidíu de qu’esa inversión vien acompañada pola nomada cayida de precios, la presión de la industria de rebaxar les compres si nun aceuten les sos condiciones, y con un panorama del mercáu mundial que nun ye precisamente positivu nestos momentos.

Tamos d’alcuerdo en que nun mundu globalizáu y un mercáu globalizáu, el llibre mercáu ye’l camín qu'hai pero, como en tantes otres coses, Asturies nun se preparó pa ello y da la sensación de que'l final de la cuota llega si non nel peor momentu, sí n'unu nel que'l seutor nun tá como debiera nin, lo que ye más importante, mentalizáu p'asumilo.

Dende equí, l’únicu que podemos facer ye animalos a que se xunten y lluchen xuntos… Buenu, y deseayos muncha suerte.

lunes, 6 de abril de 2015

El instinto marsupial y la Comida en la calle

Milio Mariño

Si al César hay que darle lo suyo, a Mariví Monteserín debemos darle las gracias por haber inventado la comida en la calle. Un magnifico festejo, lo mejor de las Fiestas del Bollo, al que solo le faltan dos cosas para ser perfecto: que no llueva nunca y poder echar una siesta, in situ, después del condumio.

Todo se andará. El festejo se inició, hace 23 años, con más críticas que alabanzas pero logró pasar de 2.880 comensales, en su primera edición, a más de 14.900, que son los inscritos para este Lunes de Pascua, así que cualquier cosa es posible.

Pocos apostaban por tanto éxito. Un servidor el primero. Y eso que el 12 de abril de 1993, estaba a dos pasos de la sala del parto. Estaba en la esquina del Ferrera, frente a los caños de San Francisco. No hacía muy bueno. Amenazaba lluvia y me pareció intuir que los arcos del Ayuntamiento dibujaban la curva exacta de unas cejas asombradas que contemplaban lo que no habían visto nunca. Mesas con mantel, en El Parche, esperando por tortillas, filetes, ensaladilla, embutidos, empanadas y todo lo que iría llegando de los hogares sin descartar, por supuesto, algún capricho exquisito encargado en el bar de confianza.

Desde aquel día, haga sol, llueva o sople ese nordeste que afeita como una lija del siete, la comida en la calle comienza en torno a las dos de la tarde, pero antes de esa hora ya se palpa el desasosiego del hambre canina. Ya se nota la prisa que tienen algunos por ver si llegan los familiares y amigos para que cuadre el recuento y pueda iniciarse el rito.

Al final, todos llegan. Incluso los que no habían sido invitados, como algún gorrión sorprendido, alguna paloma que abusará de su buena fama para dar la tabarra y tal vez un pelotón de hormigas que olieron el bollo a distancia y confían en que llegarán a tiempo para aprovecharse de las migajas. Todos acabarán llegando y se sentarán a la mesa como quien se sitúa al borde de un rio del que desconoce en qué sentido va la corriente. Y empezarán a comer, entre risas, conscientes de que disfrutar de la comida en la calle es bueno, no engorda y divierte. Sobre todo porque, en este caso, lo de sentarse a comer es más lúdico que gastronómico. Importa más la fecha, el lugar y la compañía, que lo que se come.

Contando con eso, con que el menú no es lo más importante, lo que se come en la calle, el Lunes de Pascua, no tiene nada que ver con el “street food” del que todo el mundo habla y está tan de moda en otras latitudes. Aquí, cuando hablamos de comer en la calle, la cosa va en serio. Hablamos de comer de verdad, no de una furgoneta donde preparan un perrito caliente, un trozo de pizza o un pincho moruno, para que la gente lo coma de prisa y de pie o mientras pasea.

Conviene aclararlo porque por ahí abajo no se imaginan cinco kilómetros de mesa y mantel, 15.000 comensales y una ciudad que supera el concepto de hospitalidad y ofrece lo que ninguna otra: su instinto marsupial para acoger a todo el que venga, ya sea a comer o a mirar como comen los demás.

Milio Mariño / Artículo de Opinión/ Diario La Nueva España

lunes, 30 de marzo de 2015

La vida sí tiene precio

Milio Mariño

Si comparamos el dolor y la conmoción que estamos sintiendo por las víctimas del avión que hace unos días se estrelló en los Alpes, con lo que puede importarnos el naufragio de una patera o la explosión de una bomba en Oriente Medio, que cause los mismos muertos, cabe pensar que no es verdad eso que suele decirse de que la vida no tiene precio. Sí que lo tiene, depende de esa línea artificial que llaman frontera y separa los países. No vale lo mismo la vida de una persona que vive en un país rico que la de quien vive en un país subdesarrollado. En un país rico, la vida es un producto caro y bien considerado mientras que en un país pobre o del tercer mundo, es una mercancía al por mayor o un saldo que nadie quiere.

Nos guste, o no, estamos catalogados con una etiqueta que indica la procedencia y las características del producto, de modo que no sirve de nada insistir en que el valor de nuestra vida, y la de cualquiera, es incalculable. Eso de que somos seres humanos y vale lo mismo la vida de quien lo tiene todo que la de quien no tiene donde caerse muerto, está bien decirlo pero es falso. La vida, la nuestra y la de todos, cotiza en bolsa. Está sujeta a las decisiones y los caprichos de los accionistas, que son los que mandan, y en su afán por buscar el rédito a toda costa, consideran que no vale lo mismo la vida de un enfermo de hepatitis C que la de un político o un alto ejecutivo. Tampoco vale igual la de aquellos que padecen enfermedades raras, pues empieza por estar supeditada a los intereses de las compañías farmacéuticas.

Tu vida solo vale lo que mi voluntad decida, gritará el secuestrador o el terrorista suicida. Y la víctima pensará que su vida acabará valiendo lo que cuesta contratar un sicario, o la indemnización que figure en la póliza de seguros.

Así están las cosas. No sé si saben que hace poco actualizaron los precios de nuestras vidas porque estaban desfasados y querían fijar lo pagarán las aseguradoras en caso de que fallezcamos en un accidente de tráfico. Desconozco como hicieron el cálculo pero el precio quedó establecido en función de un baremo que tiene en cuenta la edad de la víctima. Consideran que nuestra vida va perdiendo valor con el paso de los años y han decidido que valemos menos de viejos. De modo que establecen una indemnización de 114.691 euros si la víctima es menor de 65 años, pero bajan a 86.018 euros si tiene entre 66 y 80 años y a 57.345 si supera esa edad.

No les aconsejo que calculen cuánto valen por trozos sueltos porque saldrían perdiendo. Una oreja está valorada en 1810 euros y el valor de un dedo va de 540 a 2870 euros, depende de qué dedo sea y si es de la mano derecha o izquierda.

Estos precios son para vidas de primera, el precio de la vida de alguien que llega patera lo desconozco. Supongo que valdrá mucho menos porque ya ven que la vida sí tiene precio pero valemos muy poco. Es más, si alguien me asalta y me grita: “la bolsa o la vida”, no descarto que mi respuesta sea: “¿de cuánto dinero estamos hablando?”

viernes, 27 de marzo de 2015

Faciendo planes pa Selmana Santa

Milio Mariño
La mio collaboración de los xueves nel Programa Noche tras Noche RPA

El mi lio d'esta selmana ye porque tamos a siete díes de Xueves Santu y toi viendo que nun me queda otra que volver a la Selmana Santa de los tiempos de Franco. Si, si… Aquella qu'abolía la diversión mundana y obligábanos a entretener la espera, hasta que Cristu resucitaba, colo más simple y lo más baratu porque tou taba zarráu.

Aquello yera una dictadura pero los probes salíemos ganando. Como tou taba cerráu nun se notaba la diferencia. Agora ta tou abiertu pero pa pasar esos díes precises una fortuna. Una fortuna que naide, o casi naide, tien, por eso que muncha xente, ente la que m'incluyo, recurre a dicir que lo suyu ye la naturaleza y la vida sana, amestando que va aprovechar la Selmana Santa pa facer senderismu pol barriu, ensin alloñase muncho de casa.

Nun ye mentira del tou. Y en casu de que lo fuere, como tamos en díes santos, sería una mentira piadosa… De toles maneres, lo que peor llevo ye que tol mundu t'entrugue y esixa qu'espliques cómo y ónde vas pasar esos díes.

Nel mio casu yá lo dixi: faciendo senderismu pol barriu. Pero tamién tengo un Plan B porque siempre ta bien tenelo pa que nun te cueyan nun renunciu y quedes cola boca abierta si t’entruguen qué pienses facer, si llueve o'l tiempu se tuerce, qu'equí ye corriente.

Pos nada, si nun ta pa dar paseos perhí nun pienso moveme de casa… Nun pienso dir, nin a pasar la tarde nun centru comercial. Odio los llugares onde va tol mundu y los restoranes qu'ufierten xornaes gastronómiques por estes feches…. De cuenta que si ta mal tiempu decatome pol recoximientu interior. Quedo dafechu en casa y dedícome a lleer ya prauticar el vía crucis ente les sábanes, actividá que, salvo la esceición del mes de vacaciones, aveza a tar desdexada polo que se refier a la so práutica a plena lluz del día.

Con estes alternatives: Senderismu pol barriu o recoximientu y vía crucis ente les sábanes, cumplo cola obligación de tener un plan pa Selmana Santa ensin salime del presupuestu.

Porqu’esa ye otra. Tamos obligaos, por llei, a respetar l'artículu 135 de la Constitución… Esi que reformaron y diz que nun podemos incurrir nun déficit estructural que supere los márxenes establecíos.

Ehí ta, por eso toi falando de planes al algame de les nuestres posibilidaes. Porque toi por apostar que munchos de los que tenéis decidíu lo que vais facer nun tuvistis en cuenta que nun podeís blincar percima del artículu 135. Que vien ser aquel artículu 33 qu'obligábanos a pasar pol aru.

La conclusión ye que tamos igual o peor que fai 40 años…. Pa min peor porque agora amás de nun dir a nengún sitiu, non porque tea tou zarráu sinón porque nun tenemos un duru, tamos obligaos a esplicalo de cuenta que, mialma, paeza que ye lo que nos apetez y escoyimos ensin que nada nin naide nos condicione.